Asiakaslähtöisen palvelun kehittäminen personal training -yritykselle
Myllymäki, Viivi; Kivistö, Linda (2018)
Myllymäki, Viivi
Kivistö, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää personal training -palveluita tarjoavan tmi Caroliina Kinnarisen palveluita asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten pohjalta. Tarkoituksena oli tuottaa yrittäjälle käsitys asiakkaiden tyytyväisyydestä palveluihin ja suunnata palveluita asiakaslähtöisemmiksi. Opinnäytetyöstä saadusta tiedosta hyötyy ensisijaisesti toimeksiantajana toimiva yritys. Myös muut liikunta-alan yritykset voivat hyödyntää tutkimuksesta saatua tietoa kehittäessään omia palveluitaan. Mikäli toimeksiantajayrityksen palveluita aletaan kehittämään asiakkaiden toiveiden mukaisesti, tutkimus tuottaa hyötyä myös yrityksen asiakkaille.
Teoriaosuudessa käydään läpi asiakkuuksien hallintaa, palvelun ja palvelumuotoilun teoriaa ja uuden palvelun kehittämistä. Teorian selkeyttämiseksi opinnäytetyössä käytettiin apuna havainnollistavia kuvia ja kaavioita. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Google Forms -työkalun avulla ja kyselylomake lähetettiin 30 nykyiselle asiakkaalle keväällä 2018.
Yrityksen asiakasuskollisuutta mittaavan NPS -luvun ollessa 100 voidaan olettaa asiakkaiden olleen tyytyväisiä, eikä keskuudesta löytynyt arvostelijoita. Asiakkaat pitivät valmentajaa osaavana ja asiantuntevana ja tämä heijastui asiakkaiden tyytyväisyydestä omaan kehitykseensä valmennuksen aikana. Vaikka henkilökohtainen ohjaus koettiin ohjaustavoista mielekkäimmäksi, asiakkaat olivat kuitenkin kiinnostuneita osallistumaan treenileireille Suomessa ja ulkomailla. Kehityskohdiksi nousivat henkisen ja psyykkisen puolen laajempi käsittely, kehopositiivisuus sekä hyvän yhteisön ja tiimihengen luominen valmennuksen aikana.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä valmentajaan ja palveluihin, mutta muutamia yksittäisiä kehitysehdotuksia nousi esiin. Johtopäätöksinä tutkimuksesta voidaan todeta, että valmennuksiin toivottiin monipuolisempaa kokonaisuutta, joka huomioi fyysisen valmennuksen lisäksi myös henkisen hyvinvoinnin. Lisäksi paremman yhteishengen ja yksittäisen valmennettavan kuuntelun koettiin parantavan asiakaskokemusta. Kehittämisehdotuksena luotiin uusi palvelu, jonka sisältö ja toteutus vastaavat asiakkaiden toiveita ja tarpeita.
Teoriaosuudessa käydään läpi asiakkuuksien hallintaa, palvelun ja palvelumuotoilun teoriaa ja uuden palvelun kehittämistä. Teorian selkeyttämiseksi opinnäytetyössä käytettiin apuna havainnollistavia kuvia ja kaavioita. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Google Forms -työkalun avulla ja kyselylomake lähetettiin 30 nykyiselle asiakkaalle keväällä 2018.
Yrityksen asiakasuskollisuutta mittaavan NPS -luvun ollessa 100 voidaan olettaa asiakkaiden olleen tyytyväisiä, eikä keskuudesta löytynyt arvostelijoita. Asiakkaat pitivät valmentajaa osaavana ja asiantuntevana ja tämä heijastui asiakkaiden tyytyväisyydestä omaan kehitykseensä valmennuksen aikana. Vaikka henkilökohtainen ohjaus koettiin ohjaustavoista mielekkäimmäksi, asiakkaat olivat kuitenkin kiinnostuneita osallistumaan treenileireille Suomessa ja ulkomailla. Kehityskohdiksi nousivat henkisen ja psyykkisen puolen laajempi käsittely, kehopositiivisuus sekä hyvän yhteisön ja tiimihengen luominen valmennuksen aikana.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä valmentajaan ja palveluihin, mutta muutamia yksittäisiä kehitysehdotuksia nousi esiin. Johtopäätöksinä tutkimuksesta voidaan todeta, että valmennuksiin toivottiin monipuolisempaa kokonaisuutta, joka huomioi fyysisen valmennuksen lisäksi myös henkisen hyvinvoinnin. Lisäksi paremman yhteishengen ja yksittäisen valmennettavan kuuntelun koettiin parantavan asiakaskokemusta. Kehittämisehdotuksena luotiin uusi palvelu, jonka sisältö ja toteutus vastaavat asiakkaiden toiveita ja tarpeita.