Laskeutumissivujen optimointi – Case Intersport.fi
Nylund, Henri (2018)
Nylund, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa parannetut versiot kahdesta valitusta laskeutumissivusta työn toimeksiantajan, Intersportin verkkokaupan sivulla. Uusien sivujen tarkoituksena on pienentää sivun välitöntä poistumisprosenttia ja kasvattaa sivujen arvoa. Näitä tuloksia verrataan suhteessa alkuperäisiin sivuihin A/B-testauksen avulla. Uudet sivut eroavat alkuperäisistä sivuista uusilla sivuelementeillä, tyylimuutoksilla ja sivun rakenteella. Muutokset kohdistuivat sivun mobiili- ja tietokoneversioon.
Työ koostuu toimeksiantajan esittelystä ja työn taustatietojen esittelystä. Tietoperustassa käsitellään tekijöitä, jotka vaikuttivat kehitettävien sivujen valintaan sekä laskeutumissivuja ja niiden tavoitteita. Tietoperustassa esitellään myös A/B-testaus ja sen työkaluna toimiva Google Analytics.
Toteutusvaiheessa esitellään lähtötilanne, eli alkuperäiset sivut ja niihin halutut kehittämiskohteet. Uudet sivut ja niiden sisältämien elementtien muutokset käydään läpi ja verrataan lähtötilanteeseen mobiili- ja tietokoneversioissa. Uusien sivujen täysin valmistuttua käynnistettiin A/B-testaus alkuperäisten ja uusien versioiden välillä.
A/B-testin tuloksena selvisi, että uudet ja parannetut sivuversiot olivat aikaisempia sivuja paremmat. Kummankin testatun laskeutumissivun arvo nousi. Myös välittömän poistumisen prosentuaalinen osuus laski. Sivuilla vietetty aika pieneni huomattavasti, mutta kävijä siirtyy varmemmin eteenpäin sivulla. Uudet parannellut sivuversiot otetaan käyttöön ja samantapaista sivurakennetta tullaan A/B-testaamaan tulevaisuudessa myös muihin Intersport-verkkokaupan laskeutumissivuihin.
Työ koostuu toimeksiantajan esittelystä ja työn taustatietojen esittelystä. Tietoperustassa käsitellään tekijöitä, jotka vaikuttivat kehitettävien sivujen valintaan sekä laskeutumissivuja ja niiden tavoitteita. Tietoperustassa esitellään myös A/B-testaus ja sen työkaluna toimiva Google Analytics.
Toteutusvaiheessa esitellään lähtötilanne, eli alkuperäiset sivut ja niihin halutut kehittämiskohteet. Uudet sivut ja niiden sisältämien elementtien muutokset käydään läpi ja verrataan lähtötilanteeseen mobiili- ja tietokoneversioissa. Uusien sivujen täysin valmistuttua käynnistettiin A/B-testaus alkuperäisten ja uusien versioiden välillä.
A/B-testin tuloksena selvisi, että uudet ja parannetut sivuversiot olivat aikaisempia sivuja paremmat. Kummankin testatun laskeutumissivun arvo nousi. Myös välittömän poistumisen prosentuaalinen osuus laski. Sivuilla vietetty aika pieneni huomattavasti, mutta kävijä siirtyy varmemmin eteenpäin sivulla. Uudet parannellut sivuversiot otetaan käyttöön ja samantapaista sivurakennetta tullaan A/B-testaamaan tulevaisuudessa myös muihin Intersport-verkkokaupan laskeutumissivuihin.