Chileä kaikille aisteille - multisensorinen matkailumarkkinointitutkimus
Mäkilä, Hanna (2010)
Mäkilä, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010061
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan multisensorisen matkailumarkkinoinnin toimivuutta. Tutkimuksessa perehdytään siihen, kuinka hyvin multisensorinen tila toimii matkailullisessa markkinoinnissa, arkikulttuurin pohjalta testattuna. Tutkimuksen kohteena on Chile. Työn avulla pyritään vastaamaan kysymyksiin, miten multisensorisuus herättää kiinnostusta markkinoitavaan asiaan sekä miten multisensorinen markkinointi toimii kiinnostuksen herättäjänä matkailulle, kuten valitessa opiskeluvaihtokohdetta tai lomamatkaa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat kulttuuri, matkailu, multisensorisuus ja multisensorinen markkinointi, jotka toistuvat kysymyslomakkeesta tuloksiin saakka. Multisensori-suuden käytössä hyödynnetään kaikkia ihmisen aisteja eli näköä, hajua, makua, tuntoa ja kuuloa. Toiminnallinen tutkimus toteutettiin Kohtaamisia moniaistisessa tilassa–hankkeessa, jota koordinoidaan Laurea Tikkurilan pisteessä. Sinne rakennettiin chileläinen tila, jonka avulla pyrittiin edistämään Chileen suuntautuvaa matkailua ja opiskeluvaihtoa sekä herättämään mielenkiintoa chileläistä kulttuuria kohtaan, arkikulttuurin pohjalta. Tilassa pidettiin vierailukerrat matkailun ensimmäisen vuoden oppilaille, kv-kahvilan yhteydessä Laurea Tikkurilan opiskelijoille sekä kv-koordinaattoreille eri toimipisteistä. Opinnäytetyön suunnittelu alkoi keväällä 2009 ja itse Chile–tilan toteutus ja aineiston keruu tapahtui syksyllä 2009.
Pragmaattinen eli käytännönläheinen opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sekä laadullisia että osittain määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmiä olivat puolistrukturoidut kysymyslomakkeet, oma havainnointi sekä tilan dokumentointi digikameralla.
Multisensorisessa markkinoinnissa hyvää oli kokemuksen kokonaisvaltaisuus, konkreettisuus ja havainnollisuus, jotka synnyttivät ainakin jonkinlaisen elämyksen tilanteen kokijassa. Nämä ominaisuudet vaikuttivat siihen, että Chilen kulttuurista saatiin vähintäänkin kohtalainen käsitys. Kiinnostava multisensorinen kokemus oli ainakin osasyynä sille, että Chile koettiin mielenkiintoisena maana. Voitaneen kuitenkin todeta, että haluttaessa saavuttaa suuria yleisömääriä tämäntyyppisen paikallisen markkinoinnin avulla, sen tehokkuus kärsii. Erityisesti vaihtokohdetta miettiessä tämäntyyppinen markkinointi on erittäin hyvä keino, sillä kulttuuriin tutustumisen ohessa kohteesta saa tietoa asianomaiselta tämän omien kokemusten kautta.
Sain toteutettua opinnäytetyöhön liittyviä tavoitteitani monella eri tasolla. Itse tutkimuksen teko onnistui hyvin, tulokset olivat positiivisia ja sain välitettyä realistista ja monipuolista kuvaa Chilestä. Monella heräsi mielenkiinto lähteä Chileen lomalle tai opiskeluvaihtoon. Aineistoni (40 vastausta) oli mielestäni tarpeeksi suuntaa antava otos ja ryhmät, jotka olin tutkimukseen valinnut olivat perusteltuja valintoja ja edustivat juuri niitä ihmisiä, joille Chile–tietoisuus oli tarpeellista.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat kulttuuri, matkailu, multisensorisuus ja multisensorinen markkinointi, jotka toistuvat kysymyslomakkeesta tuloksiin saakka. Multisensori-suuden käytössä hyödynnetään kaikkia ihmisen aisteja eli näköä, hajua, makua, tuntoa ja kuuloa. Toiminnallinen tutkimus toteutettiin Kohtaamisia moniaistisessa tilassa–hankkeessa, jota koordinoidaan Laurea Tikkurilan pisteessä. Sinne rakennettiin chileläinen tila, jonka avulla pyrittiin edistämään Chileen suuntautuvaa matkailua ja opiskeluvaihtoa sekä herättämään mielenkiintoa chileläistä kulttuuria kohtaan, arkikulttuurin pohjalta. Tilassa pidettiin vierailukerrat matkailun ensimmäisen vuoden oppilaille, kv-kahvilan yhteydessä Laurea Tikkurilan opiskelijoille sekä kv-koordinaattoreille eri toimipisteistä. Opinnäytetyön suunnittelu alkoi keväällä 2009 ja itse Chile–tilan toteutus ja aineiston keruu tapahtui syksyllä 2009.
Pragmaattinen eli käytännönläheinen opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sekä laadullisia että osittain määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmiä olivat puolistrukturoidut kysymyslomakkeet, oma havainnointi sekä tilan dokumentointi digikameralla.
Multisensorisessa markkinoinnissa hyvää oli kokemuksen kokonaisvaltaisuus, konkreettisuus ja havainnollisuus, jotka synnyttivät ainakin jonkinlaisen elämyksen tilanteen kokijassa. Nämä ominaisuudet vaikuttivat siihen, että Chilen kulttuurista saatiin vähintäänkin kohtalainen käsitys. Kiinnostava multisensorinen kokemus oli ainakin osasyynä sille, että Chile koettiin mielenkiintoisena maana. Voitaneen kuitenkin todeta, että haluttaessa saavuttaa suuria yleisömääriä tämäntyyppisen paikallisen markkinoinnin avulla, sen tehokkuus kärsii. Erityisesti vaihtokohdetta miettiessä tämäntyyppinen markkinointi on erittäin hyvä keino, sillä kulttuuriin tutustumisen ohessa kohteesta saa tietoa asianomaiselta tämän omien kokemusten kautta.
Sain toteutettua opinnäytetyöhön liittyviä tavoitteitani monella eri tasolla. Itse tutkimuksen teko onnistui hyvin, tulokset olivat positiivisia ja sain välitettyä realistista ja monipuolista kuvaa Chilestä. Monella heräsi mielenkiinto lähteä Chileen lomalle tai opiskeluvaihtoon. Aineistoni (40 vastausta) oli mielestäni tarpeeksi suuntaa antava otos ja ryhmät, jotka olin tutkimukseen valinnut olivat perusteltuja valintoja ja edustivat juuri niitä ihmisiä, joille Chile–tietoisuus oli tarpeellista.