Japanin markkinakartoitus : Suomalainen kalustedesign
Sipola, Tuomas (2018)
Sipola, Tuomas
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011347
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Japanin markkinoiden tämän hetken tilannetta. Markkinoita tarkasteltiin Japanin markkinoita potentiaalisena uutena toimialueena pitävän suomalaisen yrityksen näkökannasta. Toimeksiantajana työlle toimi Lahden ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yleinen käsitys Japanin markkinoiden tilanteesta suomalaisille yrityksille, jotka harkitsevat toimintansa laajentamista. Ennen Japanin markkinoiden tilanteen tutkimista opinnäytetyö käsitteli ensin suomalaista kalustetoimialaa sekä Japanin kulttuurin ja talousmahdin kehittymistä. Työssä käsiteltiin myös markkinoiden tutkimisen periaatteita sekä Japanin markkinoiden ja paikallisen kaupankäynnin toimintatapoja.
Japanin markkinoiden ajankohtaista tilannetta tutkittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn osallistujiksi pyydettiin suomalaisia yrityksiä, jotka osallistuivat Interior lifestyle-messuille Tokiossa vuonna 2016. Kyselytutkimukseen osallistuneiden yritysten joukossa oli yrityksiä, jotka ovat vasta aloittamassa toimintaansa Japanin markkinoilla, mutta myös yrityksiä, joilla on jo vuosien kokemus liiketoiminnan harjoittamisesta Japanissa. Kyselytutkimus käsitteli kolmea pääteemaa jotka ovat kulttuurien väliset erot, markkinoiden toimintatapa sekä kuluttajien mieltymykset tuotteissa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suomalaisilla designyrityksillä on tällä hetkellä hyvä tilaisuus laajentaa toimintaansa Japanin markkinoille. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella suomalaista liiketoimintaa arvostetaan Japanissa ja yleisesti suomalaisia pidettiin luotettavina liikekumppaneina. Kaikki tutkimustulokset viittasivat nyt olevan se hetki, jolloin suomalaisten yritysten pitäisi laajentaa toimintansa Japanin markkinoille, jos sitä ollaan harkitsemassa lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yleinen käsitys Japanin markkinoiden tilanteesta suomalaisille yrityksille, jotka harkitsevat toimintansa laajentamista. Ennen Japanin markkinoiden tilanteen tutkimista opinnäytetyö käsitteli ensin suomalaista kalustetoimialaa sekä Japanin kulttuurin ja talousmahdin kehittymistä. Työssä käsiteltiin myös markkinoiden tutkimisen periaatteita sekä Japanin markkinoiden ja paikallisen kaupankäynnin toimintatapoja.
Japanin markkinoiden ajankohtaista tilannetta tutkittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn osallistujiksi pyydettiin suomalaisia yrityksiä, jotka osallistuivat Interior lifestyle-messuille Tokiossa vuonna 2016. Kyselytutkimukseen osallistuneiden yritysten joukossa oli yrityksiä, jotka ovat vasta aloittamassa toimintaansa Japanin markkinoilla, mutta myös yrityksiä, joilla on jo vuosien kokemus liiketoiminnan harjoittamisesta Japanissa. Kyselytutkimus käsitteli kolmea pääteemaa jotka ovat kulttuurien väliset erot, markkinoiden toimintatapa sekä kuluttajien mieltymykset tuotteissa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suomalaisilla designyrityksillä on tällä hetkellä hyvä tilaisuus laajentaa toimintaansa Japanin markkinoille. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella suomalaista liiketoimintaa arvostetaan Japanissa ja yleisesti suomalaisia pidettiin luotettavina liikekumppaneina. Kaikki tutkimustulokset viittasivat nyt olevan se hetki, jolloin suomalaisten yritysten pitäisi laajentaa toimintansa Japanin markkinoille, jos sitä ollaan harkitsemassa lähitulevaisuudessa.