Laatukäsikirja Suomen Invalidilasten ja -nuorten Kivalakodit R.y
Häggblom, Kia (2018)
Häggblom, Kia
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011362
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laatukäsikirja Suomen Invalidilasten ja -nuorten Kivalakodeille. Kivalakoti tuottaa asumispalveluita ja päivätoimintaa 26 aikuiselle kehitysvammaiselle henkilölle. Laatukäsikirjan avulla oli tarkoitus varmistaa laadukas työskentely ja laadukas palvelujen sisältö sekä asumispalveluissa että päivätoiminnassa.
Laatukäsikirja toteutettiin yhteistyössä Suomen Invalidilasten ja -nuorten Kivalakotien henkilökunnasta koostuvan tiimin kanssa, johon kuului hoitohenkilökuntaa, päivätoiminnan ohjaajia ja sihteeri. Laatukäsikirja laadittiin osallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.
Laatukäsikirja kuvaa hyvin Kivalakotien toimintaa, ja se toimii myös perehdytysoppaana uusille työntekijöille sekä työssä oppimassa oleville opiskelijoille. Laatukäsikirja antaa myös omaisille ja yhteistyökumppaneille hyvän kuvan toiminnan sisällöstä ja laadusta.
Osallisuus, itsemääräämisoikeus ja asiakaslähtöisyys näkyvät laatukäsikirjassa ja asukkaiden arjessa. Asukkaat ovat tietoisia oikeuksistaan, ja he voivat vaikuttaa oman arkensa suunnitteluun. Toiminta on asiakaslähtöistä, ja laatukäsikirjan avulla toimintaa voidaan kehittää yhä tasalaatuisemmaksi, osallisuus, itsemääräämisoikeus ja asiakaslähtöisyys huomioiden.
Laatukäsikirja toteutettiin yhteistyössä Suomen Invalidilasten ja -nuorten Kivalakotien henkilökunnasta koostuvan tiimin kanssa, johon kuului hoitohenkilökuntaa, päivätoiminnan ohjaajia ja sihteeri. Laatukäsikirja laadittiin osallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.
Laatukäsikirja kuvaa hyvin Kivalakotien toimintaa, ja se toimii myös perehdytysoppaana uusille työntekijöille sekä työssä oppimassa oleville opiskelijoille. Laatukäsikirja antaa myös omaisille ja yhteistyökumppaneille hyvän kuvan toiminnan sisällöstä ja laadusta.
Osallisuus, itsemääräämisoikeus ja asiakaslähtöisyys näkyvät laatukäsikirjassa ja asukkaiden arjessa. Asukkaat ovat tietoisia oikeuksistaan, ja he voivat vaikuttaa oman arkensa suunnitteluun. Toiminta on asiakaslähtöistä, ja laatukäsikirjan avulla toimintaa voidaan kehittää yhä tasalaatuisemmaksi, osallisuus, itsemääräämisoikeus ja asiakaslähtöisyys huomioiden.
