Perehdytysopas Laureamkon uusille kampustoimijoille
Kimasheva, Olga; Vihavainen, Anni (2018)
Kimasheva, Olga
Vihavainen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111778
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli laatia ensimmäinen perehdytysopas Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan Laureamkon uusille kampustoimijoille. Perehdytysoppaan tarve oli ilmennyt toimijoiden kesken käydyissä keskusteluissa. Oppaan tarkoituksena on tukea kokonaisvaltaisesti uuden toimijan perehdytysprosessia ja toimia samalla käsikirjana mukana oleville kampustoimijoille. Työn tavoitteena oli perehdytysoppaan tarpeen ja sisällön selvittäminen monimenetelmäistä strategiaa, triangulaatiota, hyödyntäen.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Kirjallinen osuus käsittää toimeksiantajan — Laureamkon — esittelyn, teoreettisen viitekehyksen, tutkimusprosessin suunnittelun ja aineiston analysoinnin. Toiminnallinen osuus sisältää laadullisen tutkimuksen toteutuksen sekä perehdytysoppaan kokoamisen. Teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämistä käsittelevästä tietoperustasta, pääosin kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja strukturoimatonta havainnointia. Lisäksi aineiston keräämiseen on saatu apua Laureamkon organisaation edustajilta koko opinnäytetyöprosessin ajan. Tutkimuksen avulla on saatu kerättyä tutkimusongelman kannalta olennaista aineistoa ja vahvistusta omien pohdintojen tueksi. Aineisto on analysoitu litteroimalla haastattelut, tulkitsemalla aineistoa ja kokoamalla johtopäätökset, joiden pohjalta perehdytysopas valmistui. Valmis perehdytysopas esiteltiin kampustoimijoille koulutusristeilyllä 9.5.2018, jossa kerättiin viimeisiä korjausehdotuksia ennen oppaan käyttöönottoa. Opinnäytetyön lopussa annetut kehitysehdotukset koskevat pääosin perehdytysoppaan päivittämistä ja erillisten perehdytysoppaiden laatimista myös muille organisaation toimielimille. Kampustoimijoiden kokemuksia on tärkeää kuulla ja toisaalta heitä on myös hyvä kannustaa antamaan palautetta, mikäli opas on puutteellinen tai sisältää vanhentunutta tietoa. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin asiakastyytyväisyyskyselyä, koskien uuden perehdytysoppaan käyttökokemuksia.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Kirjallinen osuus käsittää toimeksiantajan — Laureamkon — esittelyn, teoreettisen viitekehyksen, tutkimusprosessin suunnittelun ja aineiston analysoinnin. Toiminnallinen osuus sisältää laadullisen tutkimuksen toteutuksen sekä perehdytysoppaan kokoamisen. Teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämistä käsittelevästä tietoperustasta, pääosin kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja strukturoimatonta havainnointia. Lisäksi aineiston keräämiseen on saatu apua Laureamkon organisaation edustajilta koko opinnäytetyöprosessin ajan. Tutkimuksen avulla on saatu kerättyä tutkimusongelman kannalta olennaista aineistoa ja vahvistusta omien pohdintojen tueksi. Aineisto on analysoitu litteroimalla haastattelut, tulkitsemalla aineistoa ja kokoamalla johtopäätökset, joiden pohjalta perehdytysopas valmistui. Valmis perehdytysopas esiteltiin kampustoimijoille koulutusristeilyllä 9.5.2018, jossa kerättiin viimeisiä korjausehdotuksia ennen oppaan käyttöönottoa. Opinnäytetyön lopussa annetut kehitysehdotukset koskevat pääosin perehdytysoppaan päivittämistä ja erillisten perehdytysoppaiden laatimista myös muille organisaation toimielimille. Kampustoimijoiden kokemuksia on tärkeää kuulla ja toisaalta heitä on myös hyvä kannustaa antamaan palautetta, mikäli opas on puutteellinen tai sisältää vanhentunutta tietoa. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin asiakastyytyväisyyskyselyä, koskien uuden perehdytysoppaan käyttökokemuksia.