Valmismatkapaketin suunnitteleminen ryhmämatkalle Lissaboniin
Naukkarinen, Tiia (2018)
Naukkarinen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111729
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli valmismatkapaketin suunnitteleminen toimeksiantaja matkanjärjestäjä X:lle, jonka avulla järjestetään ryhmämatka Lissaboniin alkukeväällä 2019. Tavoitteena oli kehittää matkasuunnitelma, joka tarjoaa asiakasryhmälle elämyksellisen kokonaisuuden ja tuo uuden maan toimeksiantajan matkatarjontaan keväällä 2019. Matkapaketin oli tarkoitus vastata toimeksiantoyrityksen tavoitteita matkan ohjelman osalta, vastata asiakkaiden tarpeisiin ja olla houkutteleva kokonaisuus, jota on helppo markkinoida.
Matkapaketin kehittämisen apuna käytettiin tietoperustaa matkailutuotteesta ja tuotteistamisesta, elämysmatkailun periaatteista, tuotesuunnitteluprosessista, asiakaslähtöisyydestä ja eläkeläisistä asiakassegmenttinä sekä markkinoinnin eri näkökulmista. Matkasuunnitelmaa varten kerättiin tietoja ja tehtiin yhteistyötä matkanjärjestäjä X:n toimitusjohtajan ja Portugalissa asuvan paikallisen matkaoppaan kanssa, jotka antoivat haastatteluja ja oh-jeita matkan järjestämiseen liittyen. Tietoa kerättiin tekemällä net scoutingia Lissabonin kohteista ja suomalaisista kilpailijoista, joiden tarjontaa analysoitiin ja hyödynnettiin matkasuunnitelman tekemisessä.
Opinnäytetyön tuotoksena on matkasuunnitelma, joka sisältää päiväkohtaisen ohjelman, lennot, majoituksen, kuljetukset, ruokailut ja muut lisäpalvelut. Matkasuunnitelman osana on myös asiakkaille ennen matkaa lähetettävä infokirje kohdekaupungista, ratkaisuja markkinoinnin toteuttamiseen ja budjetointitaulukko toimeksiantajalle. Matkaohjelma on kehi-tetty toimivaksi kokonaisuudeksi, joka on aikataulutettu ja käyntikohteet päätetty asiakkaiden tarpeiden mukaan. Toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitelmaa matkan järjestämisen aikana ja muokata sitä tarvittaessa.
Matkapaketin kehittämisen apuna käytettiin tietoperustaa matkailutuotteesta ja tuotteistamisesta, elämysmatkailun periaatteista, tuotesuunnitteluprosessista, asiakaslähtöisyydestä ja eläkeläisistä asiakassegmenttinä sekä markkinoinnin eri näkökulmista. Matkasuunnitelmaa varten kerättiin tietoja ja tehtiin yhteistyötä matkanjärjestäjä X:n toimitusjohtajan ja Portugalissa asuvan paikallisen matkaoppaan kanssa, jotka antoivat haastatteluja ja oh-jeita matkan järjestämiseen liittyen. Tietoa kerättiin tekemällä net scoutingia Lissabonin kohteista ja suomalaisista kilpailijoista, joiden tarjontaa analysoitiin ja hyödynnettiin matkasuunnitelman tekemisessä.
Opinnäytetyön tuotoksena on matkasuunnitelma, joka sisältää päiväkohtaisen ohjelman, lennot, majoituksen, kuljetukset, ruokailut ja muut lisäpalvelut. Matkasuunnitelman osana on myös asiakkaille ennen matkaa lähetettävä infokirje kohdekaupungista, ratkaisuja markkinoinnin toteuttamiseen ja budjetointitaulukko toimeksiantajalle. Matkaohjelma on kehi-tetty toimivaksi kokonaisuudeksi, joka on aikataulutettu ja käyntikohteet päätetty asiakkaiden tarpeiden mukaan. Toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitelmaa matkan järjestämisen aikana ja muokata sitä tarvittaessa.