Digitaalinen ulkomainonta ja digitaalisten mainosratkaisujen käyttö kauppakeskuksissa nyt ja tulevaisuudessa
Pietikäinen, Sanna; Paavola, Sofia (2018)
Pietikäinen, Sanna
Paavola, Sofia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli digitaalinen ulkomainonta ja digitaalisten mainosratkaisujen käyttö kauppakeskuksissa nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia kauppakeskusten nykyisiä digitaalisia mainosratkaisuja ja selvittää kauppakeskusmainonnan tulevaisuuden suuntaa alati digitalisoituvassa maailmassa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen viestinnän ja informaatio- sekä esitysteknologian asiantuntijayritys Dig-it Digital & Intelligent™.
Tutkimuksessa tarkasteltavia teemoja olivat kauppakeskusten nykytilanne LED-screenien ja muiden digitaalisten mainosnäyttöjen suhteen, digitaalisten mainosnäyttöjen tuomat hyödyt, LED-screenien tärkeimmät ominaisuudet, LED-screen toimittajan valintakriteerit sekä hankintaketjun sujuvuus ja kauppakeskusmainonnan tulevaisuus yleisesti sekä kauppakeskusten omat kehitysideat tulevaisuuden varalle. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia edellä mainittuihin tutkimuksen teemoihin liittyen. Kehitysehdotusten perustana käytettiin opinnäytetyön tutkimuksen analyysin tuloksia sekä opinnäytetyön teoriapohjaista tietoperustaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostettiin kirjallisten ja sähköisten tietolähteiden pohjalta. Teoriaosuudessa käsiteltiin mainontaa ja markkinointia sekä niiden visuaalisuutta ja mainonnan historiaa yleisesti. Teoriassa syvennyttiin erityisesti digitaaliseen ulkomainontaan sekä kauppakeskus- ja myymälämainontaan.
Tutkimuksen tulokset antoivat ajankohtaista tietoa kauppakeskusmainonnan tämän hetkisestä tilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä ja suunnitelmista. Tutkimuksen ja tutkimushaastatteluiden pohjalta esiin nousi muutamia kehitysehdotuksia digitaalisiin mainosnäyttöihin ja -ratkaisuihin liittyen. Kehitysehdotukset koskivat näyttöjen teknisiä, fyysisiä ja ulkonäöllisiä ominaisuuksia sekä LED-screen toimittajien asiakaspalvelun kehittämistä.
Tutkimuksessa tarkasteltavia teemoja olivat kauppakeskusten nykytilanne LED-screenien ja muiden digitaalisten mainosnäyttöjen suhteen, digitaalisten mainosnäyttöjen tuomat hyödyt, LED-screenien tärkeimmät ominaisuudet, LED-screen toimittajan valintakriteerit sekä hankintaketjun sujuvuus ja kauppakeskusmainonnan tulevaisuus yleisesti sekä kauppakeskusten omat kehitysideat tulevaisuuden varalle. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia edellä mainittuihin tutkimuksen teemoihin liittyen. Kehitysehdotusten perustana käytettiin opinnäytetyön tutkimuksen analyysin tuloksia sekä opinnäytetyön teoriapohjaista tietoperustaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostettiin kirjallisten ja sähköisten tietolähteiden pohjalta. Teoriaosuudessa käsiteltiin mainontaa ja markkinointia sekä niiden visuaalisuutta ja mainonnan historiaa yleisesti. Teoriassa syvennyttiin erityisesti digitaaliseen ulkomainontaan sekä kauppakeskus- ja myymälämainontaan.
Tutkimuksen tulokset antoivat ajankohtaista tietoa kauppakeskusmainonnan tämän hetkisestä tilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä ja suunnitelmista. Tutkimuksen ja tutkimushaastatteluiden pohjalta esiin nousi muutamia kehitysehdotuksia digitaalisiin mainosnäyttöihin ja -ratkaisuihin liittyen. Kehitysehdotukset koskivat näyttöjen teknisiä, fyysisiä ja ulkonäöllisiä ominaisuuksia sekä LED-screen toimittajien asiakaspalvelun kehittämistä.