Työyhteisön tason kartoittaminen ja toiminnan kehittäminen
Mattila, Janne; Suominen, Elton (2018)
Mattila, Janne
Suominen, Elton
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111927
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin keskisuuren kaupan alan yritykseen toimeksiantona. Kohdeyrityksessä on viime vuosina tehty paljon muutoksia ja tavoitteena oli tutkia yrityksen nykytilannetta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kartoittaa yrityksen ongelmakohtia ja paneutua niihin. Opinnäytetyön suurimpana kohderyhmänä toimi yrityksen työntekijät.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tutkimusaineisto kerättiin kyselyillä. Toiminnallinen osa aloitettiin työhyvinvointikyselyllä, jossa pyrkimyksenä oli rajata yrityksen ongelmakohtia ja paneutua niihin jatko kyselyn avulla. Ensimmäinen työhyvinvointikysely teetettiin työntekijöillä kesällä 2017, koska näin työhön saatiin myös kesätyöntekijöiden näkökulma työhyvinvointiin. Kysely hyväksytettiin etukäteen yrityksen johdolla. Toinen työtyytyväisyyskysely tehtiin syksyllä 2017, johon vain vakituiset työntekijät vastasivat, koska he omaavat pidemmän työkokemuksen yrityksessä ja ovat nähneet yrityksen muutoksia. Molemmat työhyvinvointikyselyt analysoitiin. Yrityksen johtoa, nykyisiä työntekijöitä ja jo muihin tehtäviin siirtyneitä entisiä työntekijöitä haastateltiin teemahaastattelu menetelmää käyttäen. Haastatteluissa keskityttiin kyselyistä esille nousseisiin teemoihin, joihin pyrittiin kysymysten ja keskustelun kautta saamaan ratkaisuja. Työn toiminnallinen osa täydentyi Mystery Shopping -projektilla, missä useampi henkilö asioi kohdeyrityksessä asiakkaan roolissa ja kiinnitti huomiota ennalta sovittuihin asioihin. Menetelmistä rakentui työlle kattava teoriaperusta yhdessä kirjallisuuden kanssa. Toiminnallisen osan avulla saatiin yrityksen johdon, työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmia työhön. Lopputuotoksena yritykselle suunniteltiin parannusehdotuksia viestintään, koulutukseen ja työntekijöiden urapolkuun, jotka nousivat tutkimuksissa ongelma aihealueina esille. Opinnäytetyö luovutetaan toimeksiantajalle ja he voivat mahdollisesti hyödyntää saatuja tuloksia tulevaisuudessa
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tutkimusaineisto kerättiin kyselyillä. Toiminnallinen osa aloitettiin työhyvinvointikyselyllä, jossa pyrkimyksenä oli rajata yrityksen ongelmakohtia ja paneutua niihin jatko kyselyn avulla. Ensimmäinen työhyvinvointikysely teetettiin työntekijöillä kesällä 2017, koska näin työhön saatiin myös kesätyöntekijöiden näkökulma työhyvinvointiin. Kysely hyväksytettiin etukäteen yrityksen johdolla. Toinen työtyytyväisyyskysely tehtiin syksyllä 2017, johon vain vakituiset työntekijät vastasivat, koska he omaavat pidemmän työkokemuksen yrityksessä ja ovat nähneet yrityksen muutoksia. Molemmat työhyvinvointikyselyt analysoitiin. Yrityksen johtoa, nykyisiä työntekijöitä ja jo muihin tehtäviin siirtyneitä entisiä työntekijöitä haastateltiin teemahaastattelu menetelmää käyttäen. Haastatteluissa keskityttiin kyselyistä esille nousseisiin teemoihin, joihin pyrittiin kysymysten ja keskustelun kautta saamaan ratkaisuja. Työn toiminnallinen osa täydentyi Mystery Shopping -projektilla, missä useampi henkilö asioi kohdeyrityksessä asiakkaan roolissa ja kiinnitti huomiota ennalta sovittuihin asioihin. Menetelmistä rakentui työlle kattava teoriaperusta yhdessä kirjallisuuden kanssa. Toiminnallisen osan avulla saatiin yrityksen johdon, työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmia työhön. Lopputuotoksena yritykselle suunniteltiin parannusehdotuksia viestintään, koulutukseen ja työntekijöiden urapolkuun, jotka nousivat tutkimuksissa ongelma aihealueina esille. Opinnäytetyö luovutetaan toimeksiantajalle ja he voivat mahdollisesti hyödyntää saatuja tuloksia tulevaisuudessa