Perintöverotuksen muutoksen vaikutus sijoitusvakuutuksen myyntiin ja siinä käytettävään argumentointiin
Laesterä, Tuomas (2018)
Laesterä, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312210
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee perintöverotuksen muutoksen vaikutusta sijoitusvakuutuksen myyntiin ja sen myynnissä käytettävään argumentointiin. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona yritys x:lle. Tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon perintöverotuksessa tapahtunut muutos vaikutti sijoitusvakuutuksen myyntiin ja sen myynnissä käytettävään argumentointiin. Opinnäytetyön tarkoitus on löytää toimivia myyntiargumentteja toimeksiantajayrityksen sijoitusvakuutusten myyntiin.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä empiirisestä osasta. Teoriaosassa syvennytään verotukseen, sijoitusvakuutukseen sekä myyntiin ja niitä käsitellään perintöverotuksen muutoksen näkökulmasta. Empiirisessä osassa käydään läpi kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettu teemahaastattelu yritys x:n työntekijöille. Teemahaastattelulla selvitettiin työntekijöiden käyttämää argumentointia sijoitusvakuutusten myynnissä.
Tutkimustulosten mukaan perintöverotuksen muuttuminen ei ole vaikuttanut sijoitusvakuutusten myyntiin eikä juurikaan sen myynnissä käytettävään argumentointiin. Tuotetta myydään samoilla argumenteilla kuin aiemminkin, mutta perintösuunnittelunäkökulma jätetään vain mainitsematta.
Tulokset pohjalta voidaan todeta, että tärkeintä on kartoittaa asiakkaan tilanne ja kyetä myymään hänelle tuotteen hyödyt eikä vain tuotetta. Pääsääntöisesti haastateltavat toimivat näin ja tulevat toivottavasti toimimaan jatkossa. Tällöin sijoitusvakuutusten myynnillinen trendi tulee todennäköisesti jatkumaan nousevana, ainakin yritys x:n osalta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä empiirisestä osasta. Teoriaosassa syvennytään verotukseen, sijoitusvakuutukseen sekä myyntiin ja niitä käsitellään perintöverotuksen muutoksen näkökulmasta. Empiirisessä osassa käydään läpi kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettu teemahaastattelu yritys x:n työntekijöille. Teemahaastattelulla selvitettiin työntekijöiden käyttämää argumentointia sijoitusvakuutusten myynnissä.
Tutkimustulosten mukaan perintöverotuksen muuttuminen ei ole vaikuttanut sijoitusvakuutusten myyntiin eikä juurikaan sen myynnissä käytettävään argumentointiin. Tuotetta myydään samoilla argumenteilla kuin aiemminkin, mutta perintösuunnittelunäkökulma jätetään vain mainitsematta.
Tulokset pohjalta voidaan todeta, että tärkeintä on kartoittaa asiakkaan tilanne ja kyetä myymään hänelle tuotteen hyödyt eikä vain tuotetta. Pääsääntöisesti haastateltavat toimivat näin ja tulevat toivottavasti toimimaan jatkossa. Tällöin sijoitusvakuutusten myynnillinen trendi tulee todennäköisesti jatkumaan nousevana, ainakin yritys x:n osalta.