Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Poliittinen brändi : Vasemmistoliittoon liitetyt brändimielikuvat ja niiden vastaavuus brändi-identiteettiin Lahdessa ja Riihimäellä

Karjalainen, Jenni (2018)

 
Avaa tiedosto
Karjalainen_Jenni.pdf (1.522Mt)
Lataukset: 


Karjalainen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312197
Tiivistelmä
Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli kartoittaa vasemmistoliittoon ja sen paikallistoimintaan liitettyjä brändimielikuvia sekä ei-jäsenten että jäsenten keskuudessa Lahden ja Riihimäen alueella. Tarkemmin sanoen, tavoitteena oli selvittää, eroavatko lahtelaisten ja riihimäkeläisten ei-jäsenten mielikuvat olennaisesti toisistaan, miten paljon ne eroavat jäsenten mielikuvista ja voisiko mielikuvissa olla syy vasemmistoliiton hyvin erilaisiin kannatuslukuihin Lahdessa ja Riihimäellä. Toissijaisena tarkoituksena oli määrittää vasemmistoliiton brändi-identiteetin olennaiset osat ja verrata niiden vastaavuutta mielikuviin. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Lahti Vasemmalle ry.

Kyselytutkimuksen rakenne muodostettiin teoriaosuuden pohjalta luodun brändi-identiteetin, positioinnin ja poliittisiin brändimielikuviin vaikuttavat tekijät yhdistävän mallin avulla. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti Google forms -lomakkeen avulla ja siihen saatiin yhteensä 149 hyväksyttyä vastausta, joista 61 tuli lahtelaisilta ei-jäseniltä, 64 riihimäkeläisiltä ei-jäseniltä, 15 lahtelaisilta jäseniltä ja 9 riihimäkeläisiltä jäseniltä. Vasemmistoliiton brändi-identiteetin olennaiset osat selvitettiin periaateohjelman, logon käyttöohjeiden ja puolueen viimeaikaisen Facebook-viestinnän perusteella.

Tulosten mukaan riihimäkeläisten ja lahtelaisten ei-jäsenten vastauksissa oli paikoittain paljon samaa, mutta myös selkeitä eroja. Mahdollisesti merkittäviä eroja oli havaittavissa muun muassa logon tunnettuudessa ja vasemmistoliiton luonteeseen, puolueen mahdolliseen henkilöitymiseen, eroavuuksiin, kansanedustajien ja oman paikkakunnan kunnanvaltuutettujen osaavuuteen ja pätevyyteen sekä omaan paikallisyhdistykseen liitetyissä mielikuvissa sekä vasemmistoliiton arvoihin samaistumisessa. Hahmoteltu brändi-identiteetti osittain vastasi ja osittain ei vastannut mielikuvia. Etenkään vihreys ei kovin usein välittynyt mielikuviin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste