Luomu Lahden seudulla : kuluttajien kiinnostus luomuruokaa kohtaan
Ilvonen, Sanna; Vallinen, Emilia (2010)
Ilvonen, Sanna
Vallinen, Emilia
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien suhtautumista luomuruokaan Lahden seudulla. Pyrimme selvittämään millaiset tekijät vaikuttavat kuluttajien kiinnostukseen ja millaisia luomuelintarvikkeita kuluttajat olisivat kiinnostuneita ostamaan ja mistä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, koska tarkoituksena oli selventää kuluttajien omia tuntemuksia ja ajatuksia. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina, jotta saatava tieto olisi riittävän tarkkaa ja yksityiskohtaista. Haastattelimme kuluttajia Lahden kauppatorilla kahteen otteeseen maalis- ja huhtikuussa. Keräsimme tietoa sadalta kuluttajalta.
Teoriaosuudessa käsittelemme aluksi luonnonmukaisesti tuotettua ruokaa. Luvussa selvennämme luomun ja lähiruoan käsitteitä sekä luomumerkintöjä. Tutustumme myös aiemman tiedon perusteella siihen, mitkä tekijät vaikuttavat luomun valintaperusteisiin. Seuraavaksi käsittelemme kuluttajakäyttäytymistä, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajan ostoprosessin etenemistä. Lopuksi kerromme tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa kuluttajista omaa positiivisen suhtautumisen luomua kohtaan ja vain muutama sanoi suoraan, ettei kiinnostusta ole lainkaan. Lähes puolet vastanneista arvioi yleisen suhtautumisen olevan positiivista ja kävi myös ilmi, että kuluttajien mielestä luomun suosio on selvässä kasvussa. Kiinnostukseen positiivisesti vaikuttivat terveyteen liittyvät seikat, ympäristöystävällisyys, luonnonmukainen tuotantotapa ja puhtaus. Hintaa pidettiin korkeahkona, mutta sitä ei pidetty esteenä ostamiselle, jos saatu hyöty koettiin tärkeäksi. Yli puolet vastaajista sanoi olevansa kiinnostunut lisäämään luomutuotteiden ostamista, jos niitä olisi helpommin saatavilla ja valikoima olisi runsaampi.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, koska tarkoituksena oli selventää kuluttajien omia tuntemuksia ja ajatuksia. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina, jotta saatava tieto olisi riittävän tarkkaa ja yksityiskohtaista. Haastattelimme kuluttajia Lahden kauppatorilla kahteen otteeseen maalis- ja huhtikuussa. Keräsimme tietoa sadalta kuluttajalta.
Teoriaosuudessa käsittelemme aluksi luonnonmukaisesti tuotettua ruokaa. Luvussa selvennämme luomun ja lähiruoan käsitteitä sekä luomumerkintöjä. Tutustumme myös aiemman tiedon perusteella siihen, mitkä tekijät vaikuttavat luomun valintaperusteisiin. Seuraavaksi käsittelemme kuluttajakäyttäytymistä, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajan ostoprosessin etenemistä. Lopuksi kerromme tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa kuluttajista omaa positiivisen suhtautumisen luomua kohtaan ja vain muutama sanoi suoraan, ettei kiinnostusta ole lainkaan. Lähes puolet vastanneista arvioi yleisen suhtautumisen olevan positiivista ja kävi myös ilmi, että kuluttajien mielestä luomun suosio on selvässä kasvussa. Kiinnostukseen positiivisesti vaikuttivat terveyteen liittyvät seikat, ympäristöystävällisyys, luonnonmukainen tuotantotapa ja puhtaus. Hintaa pidettiin korkeahkona, mutta sitä ei pidetty esteenä ostamiselle, jos saatu hyöty koettiin tärkeäksi. Yli puolet vastaajista sanoi olevansa kiinnostunut lisäämään luomutuotteiden ostamista, jos niitä olisi helpommin saatavilla ja valikoima olisi runsaampi.