Koulu mielen hyvinvoinnin tukena : Alakoulun opettaja pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveyttä edistämässä
Austero, Nita (2018)
Austero, Nita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060112018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060112018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimalle PALOMA-hankkeelle jalkauttamismateriaalia erilaisiin koulutus- ja jalkauttamistilaisuuksiin oppaiden muodossa. Hankkeen käyttöön oli tarkoitus luoda kaksi erillistä opasta: Tiedä ja toimi -opas sekä Opettajien työkalupakki. Oppaiden tavoitteena oli lisätä ala-asteen opettajien tietoa pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn, tunnistamiseen ja hoitoon liittyen.
Pakolaislapsilla on havaittavissa kantaväestöön nähden enemmän mielenterveysongelmia sekä niihin liittyvää psyykkistä oirehdintaa. Ala-asteen opettajilla voidaan nähdä olevan suuri mahdollisuus tukea ja tunnistaa pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveyden häiriöitä, sillä opettajat viettävät oppilaiden kanssa pääsääntöisesti suurimman osan ajasta päivästä. Opettajat tarvitsevat työn tuekseen tietoa ja keinoja pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveyden edistämiseen ja tukemiseen liittyen. Mielenterveyttä edistävillä ja mielenterveysongelmia ennaltaehkäisevillä menetelmillä on vähentävä vaikutus niin sosiaalisiin, inhimillisiin kuin taloudellisiinkin kustannuksiin.
Oppaista kerättiin palautetta yhteistyökumppanilta sekä niitä käytiin esittelemässä ja kokeilemassa käytännössä helsinkiläisellä ala-asteella. Vierailun yhteydessä ala-asteen opettajilta kerättiin palautetta sekä oppilaiden käyttäytymistä havainnoitiin ja heiltä pyydettiin myös palautetta oppaan harjoitteista. Arvioinnin pohjalta ilmeni, että opettajat tarvitsevat tietoa pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveyteen liittyen ja uusia toimintamalleja tarvitaan työkentällä jatkuvasti. Harjoitteista nousi myös esille, että niillä on myönteinen vaikutus oppilaiden keskittymiskyvyn lisäämiseen ja levottomuuden vähenemiseen, jolla voidaan puolestaan nähdä olevan mielenterveyttä edistävä vaikutus.
Pakolaislapsilla on havaittavissa kantaväestöön nähden enemmän mielenterveysongelmia sekä niihin liittyvää psyykkistä oirehdintaa. Ala-asteen opettajilla voidaan nähdä olevan suuri mahdollisuus tukea ja tunnistaa pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveyden häiriöitä, sillä opettajat viettävät oppilaiden kanssa pääsääntöisesti suurimman osan ajasta päivästä. Opettajat tarvitsevat työn tuekseen tietoa ja keinoja pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveyden edistämiseen ja tukemiseen liittyen. Mielenterveyttä edistävillä ja mielenterveysongelmia ennaltaehkäisevillä menetelmillä on vähentävä vaikutus niin sosiaalisiin, inhimillisiin kuin taloudellisiinkin kustannuksiin.
Oppaista kerättiin palautetta yhteistyökumppanilta sekä niitä käytiin esittelemässä ja kokeilemassa käytännössä helsinkiläisellä ala-asteella. Vierailun yhteydessä ala-asteen opettajilta kerättiin palautetta sekä oppilaiden käyttäytymistä havainnoitiin ja heiltä pyydettiin myös palautetta oppaan harjoitteista. Arvioinnin pohjalta ilmeni, että opettajat tarvitsevat tietoa pakolaistaustaisten oppilaiden mielenterveyteen liittyen ja uusia toimintamalleja tarvitaan työkentällä jatkuvasti. Harjoitteista nousi myös esille, että niillä on myönteinen vaikutus oppilaiden keskittymiskyvyn lisäämiseen ja levottomuuden vähenemiseen, jolla voidaan puolestaan nähdä olevan mielenterveyttä edistävä vaikutus.