Meripelastuksen päätöksenteon määrittely ajelehtivan aluksen tapauksessa
Juutilainen, Aarne (2010)
Juutilainen, Aarne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata merenkulun turvallisuudesta huolta pitävien viranomaisten nykyisiä käytäntöjä sekä toimivaltuuksia puuttua alusten toimintaan vastuualueillaan. Erityisen tarkastelun kohteena oli alus, joka ajelehtii vaarallisesti kansallisilla tai kansainvälisillä vesillä.
Aineisto opinnäytetyöhön on kerätty kansainvälisistä sopimuksista, kansallisesta lainsäädännöstä sekä muusta aiheeseen liittyvästä kirjallisesta materiaalista ja internetsivustoilta. Lisäksi materiaali koostuu viranomaisten asiantuntijahaastatteluista saaduista tiedoista sekä näiden pohjalta tehdyistä päätelmistä.
Johtovastuussa olevat viranomaiset merenkulun vaaratilanteissa ovat rajavartiolaitos, Suomen ympäristökeskus ja poliisi. Kansallinen lainsäädäntö antaa näille viranomaisille tarvittavat valtuudet määrätä toimenpiteistä vaaraa aiheuttavaa alusta kohtaan. Johtovastuu tilanteen hoitamisesta silloin, kun alus aiheuttaa ympäristön saastumisen riskin, on Suomen ympäristökeskuksella. Kyse on useimmiten tällaisesta tilanteesta, kun alus ajelehtii vaarallisesti. Tällöin laki sallii pakkotoimenpiteiden määräämisen alusta kohtaan.
Aineisto opinnäytetyöhön on kerätty kansainvälisistä sopimuksista, kansallisesta lainsäädännöstä sekä muusta aiheeseen liittyvästä kirjallisesta materiaalista ja internetsivustoilta. Lisäksi materiaali koostuu viranomaisten asiantuntijahaastatteluista saaduista tiedoista sekä näiden pohjalta tehdyistä päätelmistä.
Johtovastuussa olevat viranomaiset merenkulun vaaratilanteissa ovat rajavartiolaitos, Suomen ympäristökeskus ja poliisi. Kansallinen lainsäädäntö antaa näille viranomaisille tarvittavat valtuudet määrätä toimenpiteistä vaaraa aiheuttavaa alusta kohtaan. Johtovastuu tilanteen hoitamisesta silloin, kun alus aiheuttaa ympäristön saastumisen riskin, on Suomen ympäristökeskuksella. Kyse on useimmiten tällaisesta tilanteesta, kun alus ajelehtii vaarallisesti. Tällöin laki sallii pakkotoimenpiteiden määräämisen alusta kohtaan.