Oppimisympäristön suunnittelu virtualisointiteknologioita hyödyntämällä: Case Koulutuskeskus Salpaus
Tuhkio, Seppo (2018)
Tuhkio, Seppo
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Koulutuskeskus Salpauksen työasemaympäristön ja ATK-luokkien nykyistä käyttöastetta, ja löytää konkreettisia kehitysehdotuksia uudenlaisen oppimisympäristön toteuttamiseksi.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin ATK-luokkien resursointi- ja tilavarausprosesseja sekä asennoitumista uudenlaisen oppimisympäristön hyödyntämiseen. Tutkimuksen avulla haluttiin myös löytää mahdollisia korrelaatioita yleisesti alhaisiin työasemien käyttöasteisiin. Kyselytutkimuksen lisäksi kartoitettiin tarkemmin neljän ATK-luokan ja niissä olevien työasemien varaus- ja käyttöasteita kolmen viikon seurantajakson ajalta, ja kartoitettiin markkinoilla olevien työpöytä- ja sovellusvirtualisointiteknologioiden soveltuvuutta ja toteuttamisvaihtoehtoja.
Työn aikana havaittin, että tilojen ja työasemien käyttöasteet ovat alhaisia, eikä ATK-luokkaresursseja hyödynnetä kustannustehokkaasti. Opetusalojen välillä ei myöskään näyttänyt olevan resurssien yhteiskäyttöä. Tuloksena todettiin, että virtualisointiympäristön käyttöönotto mahdollistaisi aidosti ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisympäristön. Se toisi myös mahdollisuuden tila- ja laiteresurssien laajamittaiseen opetusalariippumattomaan yhteiskäyttöisyyteen. Uudenlaisen oppimisympäristön käyttöönottamisen tueksi saatiin kehitysehdotuksia myös rahoituksen uudelleenjärjestämisen ja sisäisen tilavuokramallin osalta.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin ATK-luokkien resursointi- ja tilavarausprosesseja sekä asennoitumista uudenlaisen oppimisympäristön hyödyntämiseen. Tutkimuksen avulla haluttiin myös löytää mahdollisia korrelaatioita yleisesti alhaisiin työasemien käyttöasteisiin. Kyselytutkimuksen lisäksi kartoitettiin tarkemmin neljän ATK-luokan ja niissä olevien työasemien varaus- ja käyttöasteita kolmen viikon seurantajakson ajalta, ja kartoitettiin markkinoilla olevien työpöytä- ja sovellusvirtualisointiteknologioiden soveltuvuutta ja toteuttamisvaihtoehtoja.
Työn aikana havaittin, että tilojen ja työasemien käyttöasteet ovat alhaisia, eikä ATK-luokkaresursseja hyödynnetä kustannustehokkaasti. Opetusalojen välillä ei myöskään näyttänyt olevan resurssien yhteiskäyttöä. Tuloksena todettiin, että virtualisointiympäristön käyttöönotto mahdollistaisi aidosti ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisympäristön. Se toisi myös mahdollisuuden tila- ja laiteresurssien laajamittaiseen opetusalariippumattomaan yhteiskäyttöisyyteen. Uudenlaisen oppimisympäristön käyttöönottamisen tueksi saatiin kehitysehdotuksia myös rahoituksen uudelleenjärjestämisen ja sisäisen tilavuokramallin osalta.