Spine-ohjelmiston käyttö videopelihahmojen animoinnissa
Myller, Kuisma (2018)
Myller, Kuisma
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512624
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Esoteric Softwaren julkaisema Spine-ohjelmisto, ja kuinka ohjelmistoa käytetään 2D-hahmojen luomiseen pelimoottoriin. Opinnäytetyössä käydään läpi koko prosessi hahmojen ideoinnista lopulliseen testaamiseen pelimoottorissa.
Opinnäytetyössä käytän esimerkkeinä useita eri pelihahmoja Firetail Gamesin Drunkenpants-pelistä. Esittelen suunnitteluperiaatteitta hahmojen taustalla, sekä yleisiä ja toiminnan kautta opittuja käytäntöjä. Keskeisenä teoriana käytetään animaation kahtatoista periaatetta. Opinnäytetyön sisältöön lukeutuu hahmojen konseptointi, animaation suunnittelu, hahmon valmistelu Spineen tuotavaksi, Spine-ohjelmiston käyttö ja animoinnin eri vaiheet, sekä hahmon tuominen Unity-pelimoottoriin.
Opinnäytetyössä käytän esimerkkeinä useita eri pelihahmoja Firetail Gamesin Drunkenpants-pelistä. Esittelen suunnitteluperiaatteitta hahmojen taustalla, sekä yleisiä ja toiminnan kautta opittuja käytäntöjä. Keskeisenä teoriana käytetään animaation kahtatoista periaatetta. Opinnäytetyön sisältöön lukeutuu hahmojen konseptointi, animaation suunnittelu, hahmon valmistelu Spineen tuotavaksi, Spine-ohjelmiston käyttö ja animoinnin eri vaiheet, sekä hahmon tuominen Unity-pelimoottoriin.