Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma Tikkurilan autohuollolle
Navarro, Nikita (2018)
Navarro, Nikita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512712
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yrityksen markkinointiviestinnän luomista digitaaliseen toimintaympäristöön. Opinnäytetyö käsittelee digitaalista markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän suunnitelman tekoa ja sisällöntuotantoa.
Opinnäytetyö on digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma autokorjaamo Tikkurilan autohuollolle. Yritys on perustettu maaliskuussa 2017, eikä yritystä ole markkinoitu millään tavalla yrityksen perustamisesta lähtien. Yrityksellä ei ole kotisivuja eikä sosiaalisen median kanavia käytössään. Opinnäytetyön tarkoitus on kertoa yrittäjälle digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käytön mahdollisuuksista sekä ominaispiirteistä. Opinnäytetyön tavoitteena on johdattaa yritys digitaaliseen toimintaympäristöön ja sitä kautta luoda yritykselle näkyvyyttä ja lisätä yrityksen tunnettuutta.
Opinnäytetyön toteutustapana on toiminnallinen ja kehittämistyönä tehtävä opinnäytetyö, jossa yritys tuodaan digitaaliseen toimintaympäristöön perustamalla yritykselle toimivat kotisivut ja Facebook-sivut. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu markkinointiviestinnän alan kirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin. Lähteinä on käytetty myös ammattiblogikirjoituksia, koska ne tarjoavat ajankohtaista tietoa nopeasti kehittyvästä digitaalisesta markkinoinnista. Tietoperusta pohjautuu myös yrittäjän haastatteluun ja yrityksestä tehtyihin havaintoihin.
Opinnäytetyön tuloksena yritys sai kotisivut ja Facebook-sivut, joita yritys alkaa hyödyntämään digitaalisen markkinointiviestinnän kanavinaan. Yritykselle laadittiin digitaalisen markkinoinnin sisältöstrategia yrittäjän resurssit huomioiden. Opinnäytetyön johdosta yrittäjällä on tietotaito yrityksensä digitaalisen markkinoinnin jatkamista varten. Yritys on saanut näkyvyyttä ja uusia asiakkaita kotisivujen ja Facebook-sivujensa kautta. Myös löydettävyys parantui Google Mapsin ansiosta. Opinnäytetyö toteutettiin tarkoituksen mukaisesti ja tulokset osoittavat, että tavoitteet saavutettiin.
Tikkurilan autohuollon markkinoinnin kehitysehdotuksena on suurempi panostus digitaaliseen markkinointiin. Kotisivujen ja Facebook-sivujen lisäksi yrittäjä voisi harkita muiden kanavien, kuten Instagramin käyttöönottoa monipuolisemman markkinointiviestinnän saavuttamiseksi. Lähialueen yritysten kanssa voisi kehitellä yhteistyökuvioita, joista kukin osapuoli hyötyy. Palvelukokonaisuuksien ja palveluhinnaston luominen ja esille laittaminen yrityksen kotisivuille. Yhtenä kehitysehdotuksena on sisältökalenterin laajennus. Myös kotisivuja voisi laajentaa palvelukuvausten osalta. Yritys voisi tulevaisuudessa ottaa myös outbound-markkinoinnin keinot osaksi digitaalista markkinointiviestinnän kokonaisuutta.
Opinnäytetyö on digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma autokorjaamo Tikkurilan autohuollolle. Yritys on perustettu maaliskuussa 2017, eikä yritystä ole markkinoitu millään tavalla yrityksen perustamisesta lähtien. Yrityksellä ei ole kotisivuja eikä sosiaalisen median kanavia käytössään. Opinnäytetyön tarkoitus on kertoa yrittäjälle digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käytön mahdollisuuksista sekä ominaispiirteistä. Opinnäytetyön tavoitteena on johdattaa yritys digitaaliseen toimintaympäristöön ja sitä kautta luoda yritykselle näkyvyyttä ja lisätä yrityksen tunnettuutta.
Opinnäytetyön toteutustapana on toiminnallinen ja kehittämistyönä tehtävä opinnäytetyö, jossa yritys tuodaan digitaaliseen toimintaympäristöön perustamalla yritykselle toimivat kotisivut ja Facebook-sivut. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu markkinointiviestinnän alan kirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin. Lähteinä on käytetty myös ammattiblogikirjoituksia, koska ne tarjoavat ajankohtaista tietoa nopeasti kehittyvästä digitaalisesta markkinoinnista. Tietoperusta pohjautuu myös yrittäjän haastatteluun ja yrityksestä tehtyihin havaintoihin.
Opinnäytetyön tuloksena yritys sai kotisivut ja Facebook-sivut, joita yritys alkaa hyödyntämään digitaalisen markkinointiviestinnän kanavinaan. Yritykselle laadittiin digitaalisen markkinoinnin sisältöstrategia yrittäjän resurssit huomioiden. Opinnäytetyön johdosta yrittäjällä on tietotaito yrityksensä digitaalisen markkinoinnin jatkamista varten. Yritys on saanut näkyvyyttä ja uusia asiakkaita kotisivujen ja Facebook-sivujensa kautta. Myös löydettävyys parantui Google Mapsin ansiosta. Opinnäytetyö toteutettiin tarkoituksen mukaisesti ja tulokset osoittavat, että tavoitteet saavutettiin.
Tikkurilan autohuollon markkinoinnin kehitysehdotuksena on suurempi panostus digitaaliseen markkinointiin. Kotisivujen ja Facebook-sivujen lisäksi yrittäjä voisi harkita muiden kanavien, kuten Instagramin käyttöönottoa monipuolisemman markkinointiviestinnän saavuttamiseksi. Lähialueen yritysten kanssa voisi kehitellä yhteistyökuvioita, joista kukin osapuoli hyötyy. Palvelukokonaisuuksien ja palveluhinnaston luominen ja esille laittaminen yrityksen kotisivuille. Yhtenä kehitysehdotuksena on sisältökalenterin laajennus. Myös kotisivuja voisi laajentaa palvelukuvausten osalta. Yritys voisi tulevaisuudessa ottaa myös outbound-markkinoinnin keinot osaksi digitaalista markkinointiviestinnän kokonaisuutta.