Sponsoriyhteistyö urheiluseurassa : Case: Lahden taitoluistelijat Ry
Romppanen, Reetta (2018)
Romppanen, Reetta
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sponsorointiyhteistyö urheiluseurassa. Opinnäytetyössä perehdyttiin sponsorointiin urheilun näkökulmasta ja työssä tutkittiin taitoluistelua sponsorointikohteena lahtelaisen taitoluisteluseuran Lahden Taitoluistelijat ry näkökulmaa hyödyntäen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa olemassa olevat resurssit sponsorointiyhteistyön näkökulmasta, sekä löytää keinoja taitoluisteluseuran sponsoroinnin kehittämiseen niin, että hyötyä saataisiin sponsoroinnin molemmille osapuolille.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty sponsoriyhteistyötä yleisesti, sekä urheilumarkkinointia urheilusponsoroinnin näkökulmasta. Teoriaosuuden lopuksi käsitellään sosiaalista mediaa sponsoroinnissa, sekä taitoluistelua sponsorointikohteena. Teoriaosuuden aineistona on käytetty pääosin alan kirjallisuutta, haastattelua, sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisilla eli laadullisilla menetelmillä. Empiirinen osuus toteutettiin yksittäisillä haastatteluilla, sekä muiden urheiluseurojen vertailemisella ja taitoluistelutapahtumien havainnoimisella.
Tutkimuksessa todettiin, että kehityspotentiaalia seuran nykyiseen sponsoritoimintaan on olemassa. Tuloksissa kartoitettiin eri sponsorointimuotojen hyödyntämistä tapahtuma -ja toimintalähtöisesti seuran osalta. Erityisesti näkyvyyden hyödyntäminen nousi keskeiseen asemaan seuran sponsorointitoiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty sponsoriyhteistyötä yleisesti, sekä urheilumarkkinointia urheilusponsoroinnin näkökulmasta. Teoriaosuuden lopuksi käsitellään sosiaalista mediaa sponsoroinnissa, sekä taitoluistelua sponsorointikohteena. Teoriaosuuden aineistona on käytetty pääosin alan kirjallisuutta, haastattelua, sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisilla eli laadullisilla menetelmillä. Empiirinen osuus toteutettiin yksittäisillä haastatteluilla, sekä muiden urheiluseurojen vertailemisella ja taitoluistelutapahtumien havainnoimisella.
Tutkimuksessa todettiin, että kehityspotentiaalia seuran nykyiseen sponsoritoimintaan on olemassa. Tuloksissa kartoitettiin eri sponsorointimuotojen hyödyntämistä tapahtuma -ja toimintalähtöisesti seuran osalta. Erityisesti näkyvyyden hyödyntäminen nousi keskeiseen asemaan seuran sponsorointitoiminnan kehittämisessä.