Opiskelijatuutoritoiminta sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisympäristössä
Koivisto, Annamari (2018)
Koivisto, Annamari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakoulun oppimisympäristössä tapahtuvien kliinisten työpajojen oppimistilanteista saama hyöty vertaistuutoriopiskelijoille ja ohjattaville sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisympäristöä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampus.
Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä vastavalmistuneiden sairaanhoitajien kliiniset taidot, eivät ole työelämän edustajien antaman palautteen mukaan riittävät. Vertaistuutorit toimivat kliinisissä työpajoissa opettajan apuna ohjaamalla ja neuvomalla hoitotyöntaitoja ohjattaville sairaanhoitajaopiskelijoille. Kliinisten taitojen opettelussa opiskelijat tarvitsevat paljon ohjausta erityisesti, kun sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat ensikertaa vaativia kädentaitoja. Ryhmäkokojen ollessa suuria on vertaistuutorien käyttö avainasemassa. Tietoperustan viitekehyksenä käsiteltiin vertaistuutortoimintaa ja sen historiaa. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin sairaanhoitajien koulutusta, ammattitaitoa, sen vaatimuksia ja lainsäädäntöä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Opinnäytetyön tekemisen aikana kartoitettiin kliinisen työpajan hyötyjä tuutoriopiskelijoille ja ohjatuille sairaanhoitajaopiskelijoille. Käytettävissä oli valmiita kyselyitä, jotka kerättiin oppiympäristössä pajatuntien lopussa ohjatuilta opiskelijoilta 2014–2016 välisenä aikana. Vertaistuutoriopiskelijoiden näkemyksiä kartoitettiin sähköpostikyselyllä keväällä 2018. Kerätyt aineistot analysoitiin laadullisessa tutkimuksessa käytettävällä sisällönanalysoinnilla.
Johtopäätöksenä pystyttiin päättelemään ohjattavien sairaanhoitajaopiskelijoiden ja vertaistuutoreiden kokevan tuutoritoiminnan hyvänä ja molempia hyödyttävänä toimintana. Ohjattavat opiskelijat kokivat tuutoritoiminnan hyödyllisen, koska se mahdollisti pienryhmätoiminnan ja yksilöllisemmän opetuksen. Vertaistuutorit kokivat omien tietojen syventyneen ja ohjaustaitojensa karttuneen. Vertaistuutoritoimintaa toivottiin enemmän ja tuutoreilta lisää perehtymistä asiaan. Vertaistuutorit toivoivat enemmän tukea toimintaansa.
Kehittämisehdotuksena on materiaalipaketti vertaistuutoreille sekä resurssien lisääminen vertaistuutoritoimintaan. Materiaalipaketissa olisi tietoa vertaistuutoroinnin tärkeydestä ja toimintatavoista. Materiaalissa olisi hyvä tuoda esille, mitä vertaistuutorointi edellyttää vertaistuutoreilta. Materiaali palvelisi molempia, sillä vertaistuutorit kaipasivat tukea suunnitteluun ja ohjattavat sairaanhoitajaopiskelijat toivoivat vertaistuutoreilta parempaa valmistautumista vertaistuutorointiin. Vertaistuutoritoimintaa voisi sisällyttää enemmän esimerkiksi vapaavalintaisiin opintoihin, jolloin toiminta saisi lisää resursseja.
Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä vastavalmistuneiden sairaanhoitajien kliiniset taidot, eivät ole työelämän edustajien antaman palautteen mukaan riittävät. Vertaistuutorit toimivat kliinisissä työpajoissa opettajan apuna ohjaamalla ja neuvomalla hoitotyöntaitoja ohjattaville sairaanhoitajaopiskelijoille. Kliinisten taitojen opettelussa opiskelijat tarvitsevat paljon ohjausta erityisesti, kun sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat ensikertaa vaativia kädentaitoja. Ryhmäkokojen ollessa suuria on vertaistuutorien käyttö avainasemassa. Tietoperustan viitekehyksenä käsiteltiin vertaistuutortoimintaa ja sen historiaa. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin sairaanhoitajien koulutusta, ammattitaitoa, sen vaatimuksia ja lainsäädäntöä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Opinnäytetyön tekemisen aikana kartoitettiin kliinisen työpajan hyötyjä tuutoriopiskelijoille ja ohjatuille sairaanhoitajaopiskelijoille. Käytettävissä oli valmiita kyselyitä, jotka kerättiin oppiympäristössä pajatuntien lopussa ohjatuilta opiskelijoilta 2014–2016 välisenä aikana. Vertaistuutoriopiskelijoiden näkemyksiä kartoitettiin sähköpostikyselyllä keväällä 2018. Kerätyt aineistot analysoitiin laadullisessa tutkimuksessa käytettävällä sisällönanalysoinnilla.
Johtopäätöksenä pystyttiin päättelemään ohjattavien sairaanhoitajaopiskelijoiden ja vertaistuutoreiden kokevan tuutoritoiminnan hyvänä ja molempia hyödyttävänä toimintana. Ohjattavat opiskelijat kokivat tuutoritoiminnan hyödyllisen, koska se mahdollisti pienryhmätoiminnan ja yksilöllisemmän opetuksen. Vertaistuutorit kokivat omien tietojen syventyneen ja ohjaustaitojensa karttuneen. Vertaistuutoritoimintaa toivottiin enemmän ja tuutoreilta lisää perehtymistä asiaan. Vertaistuutorit toivoivat enemmän tukea toimintaansa.
Kehittämisehdotuksena on materiaalipaketti vertaistuutoreille sekä resurssien lisääminen vertaistuutoritoimintaan. Materiaalipaketissa olisi tietoa vertaistuutoroinnin tärkeydestä ja toimintatavoista. Materiaalissa olisi hyvä tuoda esille, mitä vertaistuutorointi edellyttää vertaistuutoreilta. Materiaali palvelisi molempia, sillä vertaistuutorit kaipasivat tukea suunnitteluun ja ohjattavat sairaanhoitajaopiskelijat toivoivat vertaistuutoreilta parempaa valmistautumista vertaistuutorointiin. Vertaistuutoritoimintaa voisi sisällyttää enemmän esimerkiksi vapaavalintaisiin opintoihin, jolloin toiminta saisi lisää resursseja.