Vaatealan pienyrityksen kansainvälistymisstrategia
Koivisto, Lumi (2018)
Koivisto, Lumi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512665
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kansainvälistymisstrategia PohjoisSuomessa toimivalle vaatetusalan pienyritykselle. Tuotoksena syntynyt markkinakohtainen kansainvälistymisstrategia pidetään suojattuna yritysinformaation säilyttämiseksi, mutta opinnäytetyössä käsiteltiin kaikkia niitä tekijöitä, jotka kansainvälistymisstrategian luomisessa on huomioitava. Kansainvälistymisstrategian oikeanlainen käyttö mahdollistaa kansainvälistymisen nopeutumisen ja pienemmän resurssitarpeen, ja näin ollen kansainvälistymisen prosessien onnistumisen.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi vaatteita valmistava ja myyvä pienyritys, jolla on Suomessa ja ulkomailla noin 40 jälleenmyyjää. Yritys on pyrkinyt laajentamaan kansainvälistä liiketoimintaansa jo vuosien ajan. Resurssien ja järjestelmällisyyden puutteellisuuden takia kansainvälinen kasvu ei kuitenkaan ole noussut haluttuihin mittasuhteisiin.
Opinnäytetyön teoriapohjaan tutustutaan keskeisten käsitteiden avulla. Näitä ovat pk-yritys eli pieni tai keskisuuri yritys, tekstiili- ja vaatetusala sekä strategia. Tutkimuksen aikana keskitytään myös niihin organisaatioihin, jotka tarjoavat ulkoisia rahoitusinstrumentteja. Tärkeimpänä elementtinä ovat kuitenkin Hollensenin vuonna 2017 luoman mallin mukaiset kansainvälistymisen askeleet, joita ovat päätös kansainvälistymisestä, markkinoille siirtyminen, markkinamuodon valinta, markkinaymmärryksen kartoitus ja kansainvälisen liiketoiminnan jatkuminen ja valvonta.
Työn tuotoksena syntyvän ohjeistuksen toteutuksessa on hyödynnetty kirjoituspöytätutkimusta eli toissijaista informaation hankkimistapaa, joka perustuu jo
olemassa olevan tiedon hyödyntämiseen. Ratkaisuun päädyttiin opinnäytetyön laajuuden takia, sillä ensisijaisen tiedon hankkiminen olisi edellyttänyt kohdemarkkinoilla tehtäviä haastatteluja. Informaation luotettavuutta on pyritty varmistamaan sopusoinnussa puhuvien lähteiden kanssa, sillä opinnäytetyöhön on haluttu kerätä vain keskeisin ajankohtainen sisältö. Aineistona ollaan hyväksikäytetty sekä internetlähteitä, että painettua materiaalia. Toissijaisen informaation hankinnan lisäksi kansainvälistymisstrategian luomisessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä ja Hofsteden organisaatiokulttuurinmallia. Lopuksi käsiteltiin myös niitä keinoja, joiden avulla kansainvälistymisstrategia luotiin. Myös kansainvälistymisstrategian ja ulkoisten rahoitusinstrumenttien merkitystä kartoitettiin.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena kävi ilmi, että kansainvälistymisen edellytyksien analysoiminen on oikeiden markkinoiden valinnan yhteydessä ensisijaista. Strategian
hyödyntäminen kansainvälistymisprosessissa on myös elinehto onnistuneelle kansainvälistymiselle, sillä sen avulla kilpailijoista ja tuotteen kilpailukeinoista päästään selvyyteen. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kaikille pk-yrityksille, jotka toimivat vaatetusalalla, sillä keskeiset toimintaprosessit ovat samat.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi vaatteita valmistava ja myyvä pienyritys, jolla on Suomessa ja ulkomailla noin 40 jälleenmyyjää. Yritys on pyrkinyt laajentamaan kansainvälistä liiketoimintaansa jo vuosien ajan. Resurssien ja järjestelmällisyyden puutteellisuuden takia kansainvälinen kasvu ei kuitenkaan ole noussut haluttuihin mittasuhteisiin.
Opinnäytetyön teoriapohjaan tutustutaan keskeisten käsitteiden avulla. Näitä ovat pk-yritys eli pieni tai keskisuuri yritys, tekstiili- ja vaatetusala sekä strategia. Tutkimuksen aikana keskitytään myös niihin organisaatioihin, jotka tarjoavat ulkoisia rahoitusinstrumentteja. Tärkeimpänä elementtinä ovat kuitenkin Hollensenin vuonna 2017 luoman mallin mukaiset kansainvälistymisen askeleet, joita ovat päätös kansainvälistymisestä, markkinoille siirtyminen, markkinamuodon valinta, markkinaymmärryksen kartoitus ja kansainvälisen liiketoiminnan jatkuminen ja valvonta.
Työn tuotoksena syntyvän ohjeistuksen toteutuksessa on hyödynnetty kirjoituspöytätutkimusta eli toissijaista informaation hankkimistapaa, joka perustuu jo
olemassa olevan tiedon hyödyntämiseen. Ratkaisuun päädyttiin opinnäytetyön laajuuden takia, sillä ensisijaisen tiedon hankkiminen olisi edellyttänyt kohdemarkkinoilla tehtäviä haastatteluja. Informaation luotettavuutta on pyritty varmistamaan sopusoinnussa puhuvien lähteiden kanssa, sillä opinnäytetyöhön on haluttu kerätä vain keskeisin ajankohtainen sisältö. Aineistona ollaan hyväksikäytetty sekä internetlähteitä, että painettua materiaalia. Toissijaisen informaation hankinnan lisäksi kansainvälistymisstrategian luomisessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä ja Hofsteden organisaatiokulttuurinmallia. Lopuksi käsiteltiin myös niitä keinoja, joiden avulla kansainvälistymisstrategia luotiin. Myös kansainvälistymisstrategian ja ulkoisten rahoitusinstrumenttien merkitystä kartoitettiin.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena kävi ilmi, että kansainvälistymisen edellytyksien analysoiminen on oikeiden markkinoiden valinnan yhteydessä ensisijaista. Strategian
hyödyntäminen kansainvälistymisprosessissa on myös elinehto onnistuneelle kansainvälistymiselle, sillä sen avulla kilpailijoista ja tuotteen kilpailukeinoista päästään selvyyteen. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kaikille pk-yrityksille, jotka toimivat vaatetusalalla, sillä keskeiset toimintaprosessit ovat samat.