Yritysopas : oikeudellinen markkinointi sosiaalisen median maailmassa
Viertoma, Henna (2018)
Viertoma, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612781
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on noussut hurjaan suosioon niin kuluttajien kuin yrityksien toiminnassa – varsinkin markkinoinnin keinona. Markkinoinnin keinot ja tavat ovatkin kokeneet melkoisen kasvun sosiaalisen median suosion myötä. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tavoittaa hetkessä suuret kohderyhmät sekä hyödyntää reaaliaikaista viestintää. Sosiaalisessa mediassa markkinointi vaatii kuitenkin yrityksiltä asiantuntemusta sekä luovaa asennetta. Sosiaalinen media ei kuitenkaan ole vielä löytänyt paikkaansa käsitteenä Suomen lainsäädännöstä, eikä sille ole asetettu nimenomaisia säännöksiä. Sosiaalisen median maailmassa sovelletaan tilannekohtaisesti Suomen voimassaolevaa lainsäädäntöä. Sosiaalisen median markkinoinnissa onkin otettava huomioon markkinointiin ja viestintään asetetut säädökset sekä eri palveluiden omat käyttöehdot.
Opinnäytetyö avaa ensimmäisessä luvussaan markkinointia käsitteenä sekä sen kehitystä. Seuraavaksi opinnäytetyössä paneudutaan sosiaaliseen mediaan käsitteenä, sen nykyhetken suosituimpiin jakelukanaviin ja vallitseviin markkinoinnin trendeihin some-maailmassa. Kolmannessa osiossa opinnäytetyössä esille nousee yksi sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimmistä tekijöistä – sovellettava lainsäädäntö sekä asetukset. Opinnäytetyön lopusta löytyy myös ytimekäs opas yrityksille sosiaalisen median julkaisukanaviin ja keinoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava sekä mukaansatempaava teos, joka johdattaa sen lukijan omaksumaan sosiaalisen median markkinointia hyödyntävän yrityksen oikeudet, vastuut sekä velvollisuudet. Opinnäytetyö toimii myös oppaana sosiaalisen median markkinoinnista kiinnostuneille tahoille. Opinnäyteyössä on hyödynnetty tosielämän tilanteita, joissa sosiaalisen median markkinointi on onnistuttu toteuttamaan menestyksekkäästi tai täysin päinvastaisella tuloksella. Opinnäytetyö on suoritettu tutkimuksellisena teoksena jonka lähteinä on käytetty voimassa olevaa lainsäädäntöä, asetuksia, kirjallisuutta, tutkimuksia sekä Internetlähteitä.
Opinnäytetyö avaa ensimmäisessä luvussaan markkinointia käsitteenä sekä sen kehitystä. Seuraavaksi opinnäytetyössä paneudutaan sosiaaliseen mediaan käsitteenä, sen nykyhetken suosituimpiin jakelukanaviin ja vallitseviin markkinoinnin trendeihin some-maailmassa. Kolmannessa osiossa opinnäytetyössä esille nousee yksi sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimmistä tekijöistä – sovellettava lainsäädäntö sekä asetukset. Opinnäytetyön lopusta löytyy myös ytimekäs opas yrityksille sosiaalisen median julkaisukanaviin ja keinoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava sekä mukaansatempaava teos, joka johdattaa sen lukijan omaksumaan sosiaalisen median markkinointia hyödyntävän yrityksen oikeudet, vastuut sekä velvollisuudet. Opinnäytetyö toimii myös oppaana sosiaalisen median markkinoinnista kiinnostuneille tahoille. Opinnäyteyössä on hyödynnetty tosielämän tilanteita, joissa sosiaalisen median markkinointi on onnistuttu toteuttamaan menestyksekkäästi tai täysin päinvastaisella tuloksella. Opinnäytetyö on suoritettu tutkimuksellisena teoksena jonka lähteinä on käytetty voimassa olevaa lainsäädäntöä, asetuksia, kirjallisuutta, tutkimuksia sekä Internetlähteitä.