Sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä MAPA-koulutuksesta
Hjelt, Sofia; Pekki, Katariina (2018)
Hjelt, Sofia
Pekki, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Laurean ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) -koulutuksen tieto- ja taitoperusta on palvellut heidän ammatillista kehittymistään kohdata haastavia tilanteita työelämässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisesta kehittymisestä kohdata haastavia tilanteita käytyään MAPA-koulutuksen. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan kehittää MAPA-koulutusta osana hoitotyön opintoja Laurea ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Laurea ammattikorkeakoulu ja Suomen mapa® keskus.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Laadullisia piirteitä tutkimukseen toi avointen vastausten aineistolähtöinen sisällön analysointi. Aineiston keruussa käytettiin valmista kyselylomaketta vastauksineen, kyselyyn opiskelijat vastasivat heti koulutuksen käytyään vuoden 2017 aikana. Lisäksi lähetimme jatkokyselylomakkeen kaikille Laurea ammattikorkeakoulun MAPA-koulutuksen vuonna 2017 käyneille sairaanhoitajaopiskelijoille. Molemmat kyselylomakkeet sisälsivät kysymyksiä vastausasteikoilla sekä avoimia kysymyksiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella MAPA® Perusteet koulutuksen sisältö vastasi opiskelijoiden tarpeisiin. Koulutuksen käyminen edisti suurimman osan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kehittymistä kohdata haastavia tilanteita. Jatkokyselyn tulosten mukaan 47,1 % vastaajista oli sitä mieltä, että koulutuksen käyminen edisti ammatillista kehittymistä kohdata haastavia tilanteita. Valmiin kyselylomakkeen tulosten mukaan yli 80 % vastaajista uskoi koulutuksen käytyään osaavansa verbaalisia liennyttämisstrategioita, fyysisiä interventioita koskevia MAPA-periaatteita ja non-verbaalisia tekniikoita. Lisäksi yli 77 % vastaajista uskoi osaavansa käyttää turvallisia fyysisiä interventiomenetelmiä ja luoda hoidollisen yhteyden aggressiiviseen henkilöön kriisitilanteen jälkeen. Osa oli kuitenkin sitä mieltä, ettei koulutus edistänyt heidän ammatillista kehittymistään. Jatkokyselyn tulosten perusteella opiskelijoilla on osittain valmiuksia MAPA-koulutuksen menetelmien käyttöön työelämässä. Yli 43% vastaajista oli valmiuksia ennaltaehkäisevien, vuorovaikutuksellisten, irtaantumisen ja fyysisten menetelmien käyttöön. Vain 26,5 % vastaajista oli valmiuksia haastavan tilanteen jälkipuintiin.
Tulosten perusteella MAPA® Perusteet koulutus ei nykyisellään ole täysin riittävää, koulutus oli liian lyhyt kestoltaan. 44,1 % oli sitä mieltä, että 5 päivän koulutuksen pitäisi kokonaisuudessaan kuulua opintoihin, jotta koulutus olisi riittävää. 42,8 % mielestä MAPA-koulutuksen käyminen heti sairaanhoitajaopintojen alussa ei antanut riittävästi valmiuksia ammatilliseen kehittymiseen kohdata haastavia tilanteita. Haastavaksi koettiin yhdistää koulutuksen harjoituksia tosielämän tilanteisiin ilman käytännön kokemusta, kun koulutus käytiin heti opintojen alussa. 47,1 % vastaajista oli myös sitä mieltä, että kertauskurssin käyminen opintojen aikana edistäisi koulutuksen riittävyyttä. Koulutuksen materiaaliin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Tulosten perusteella suomenkielinen työkirja auttoi ymmärtämään koulutuksen sisältöä 47,1 % mielestä. Kuitenkin toivottiin, että materiaali olisi ilmainen. Käytännön harjoituksia toivottiin enemmän ja teoriassa painotusta erilaisiin sairauksiin sekä kouluttajien käytännön esimerkkeihin. Jatkossa voisi tutkia niiden sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä, jotka ovat käyneet MAPA® Perusteet koulutuksen lisäksi myös Vaativat asiakastilanteet ja hätätilanteiden hallinta koulutukset.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Laadullisia piirteitä tutkimukseen toi avointen vastausten aineistolähtöinen sisällön analysointi. Aineiston keruussa käytettiin valmista kyselylomaketta vastauksineen, kyselyyn opiskelijat vastasivat heti koulutuksen käytyään vuoden 2017 aikana. Lisäksi lähetimme jatkokyselylomakkeen kaikille Laurea ammattikorkeakoulun MAPA-koulutuksen vuonna 2017 käyneille sairaanhoitajaopiskelijoille. Molemmat kyselylomakkeet sisälsivät kysymyksiä vastausasteikoilla sekä avoimia kysymyksiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella MAPA® Perusteet koulutuksen sisältö vastasi opiskelijoiden tarpeisiin. Koulutuksen käyminen edisti suurimman osan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kehittymistä kohdata haastavia tilanteita. Jatkokyselyn tulosten mukaan 47,1 % vastaajista oli sitä mieltä, että koulutuksen käyminen edisti ammatillista kehittymistä kohdata haastavia tilanteita. Valmiin kyselylomakkeen tulosten mukaan yli 80 % vastaajista uskoi koulutuksen käytyään osaavansa verbaalisia liennyttämisstrategioita, fyysisiä interventioita koskevia MAPA-periaatteita ja non-verbaalisia tekniikoita. Lisäksi yli 77 % vastaajista uskoi osaavansa käyttää turvallisia fyysisiä interventiomenetelmiä ja luoda hoidollisen yhteyden aggressiiviseen henkilöön kriisitilanteen jälkeen. Osa oli kuitenkin sitä mieltä, ettei koulutus edistänyt heidän ammatillista kehittymistään. Jatkokyselyn tulosten perusteella opiskelijoilla on osittain valmiuksia MAPA-koulutuksen menetelmien käyttöön työelämässä. Yli 43% vastaajista oli valmiuksia ennaltaehkäisevien, vuorovaikutuksellisten, irtaantumisen ja fyysisten menetelmien käyttöön. Vain 26,5 % vastaajista oli valmiuksia haastavan tilanteen jälkipuintiin.
Tulosten perusteella MAPA® Perusteet koulutus ei nykyisellään ole täysin riittävää, koulutus oli liian lyhyt kestoltaan. 44,1 % oli sitä mieltä, että 5 päivän koulutuksen pitäisi kokonaisuudessaan kuulua opintoihin, jotta koulutus olisi riittävää. 42,8 % mielestä MAPA-koulutuksen käyminen heti sairaanhoitajaopintojen alussa ei antanut riittävästi valmiuksia ammatilliseen kehittymiseen kohdata haastavia tilanteita. Haastavaksi koettiin yhdistää koulutuksen harjoituksia tosielämän tilanteisiin ilman käytännön kokemusta, kun koulutus käytiin heti opintojen alussa. 47,1 % vastaajista oli myös sitä mieltä, että kertauskurssin käyminen opintojen aikana edistäisi koulutuksen riittävyyttä. Koulutuksen materiaaliin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Tulosten perusteella suomenkielinen työkirja auttoi ymmärtämään koulutuksen sisältöä 47,1 % mielestä. Kuitenkin toivottiin, että materiaali olisi ilmainen. Käytännön harjoituksia toivottiin enemmän ja teoriassa painotusta erilaisiin sairauksiin sekä kouluttajien käytännön esimerkkeihin. Jatkossa voisi tutkia niiden sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä, jotka ovat käyneet MAPA® Perusteet koulutuksen lisäksi myös Vaativat asiakastilanteet ja hätätilanteiden hallinta koulutukset.