Ennakkotilaaminen peliteollisuudessa
Tynjälä, Juhani (2018)
Tynjälä, Juhani
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612833
Tiivistelmä
Ennakkotilaaminen on lähes aina ollut osana peliteollisuutta, vaikkakin ei aina samassa muodossa. Pelistudioiden alkaessa painostamaan asiakkaita ennakkotilauksiin yhä enemmän ovat kuluttajat alkaneet olla hyvin äänekkäitä heidän vastustuksessaan tätä muutosta vastaan.
Ennakkotilaustapojen muuttuessa on alkanut ilmetä uusia mahdollisuuksia yrityksille ja yksityisille henkilöille, mutta samalla on tullut esille enemmän asioita, joista kuluttajat ovat huolissaan.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka ennakkotilaaminen on vaikuttanut peliteollisuuteen ja kuinka se on muuttunut vuosien varrella. Osana tätä on myös paneutuminen siihen, miten tämä vaikuttaa asiakkaisiin ja erikokoisiin pelinkehittäjiin.
Tutkiessa kävi ilmi, että ennakkotilausten vaikutus on hyvin vaihtelevaa tilanne kohtaisesti. Pelin-kehittäjät pystyvät vaikuttamaan ihmisten reagointiin niiden suhteen, mutta tämä ei tarkoita, että he pystyisivät aina ennakoimaan asiakkaiden suhtautumista niihin.
Ennakkotilaus näyttäisi olevan hyvin negatiivinen asia asiakkaiden näkökulmasta monessa tapauksessa. Tämä käy ilmi varsinkin, kun ennakkotilausbonukset ovat isoja osia, jotka on leikattu suoraan irti lopullisesta tuotteesta. Poikkeuksena tähän on kuitenkin ennakkotilaaminen, jonka tavoitteena on tukea pelinkehitystä. Kun kyseessä on tuote jota ei tehtäisi ilman asiakkaiden ra-hoitusta, se kerää puoleensa ne kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneet kehittäjän tuotteesta.
Ennakkotilaustapojen muuttuessa on alkanut ilmetä uusia mahdollisuuksia yrityksille ja yksityisille henkilöille, mutta samalla on tullut esille enemmän asioita, joista kuluttajat ovat huolissaan.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka ennakkotilaaminen on vaikuttanut peliteollisuuteen ja kuinka se on muuttunut vuosien varrella. Osana tätä on myös paneutuminen siihen, miten tämä vaikuttaa asiakkaisiin ja erikokoisiin pelinkehittäjiin.
Tutkiessa kävi ilmi, että ennakkotilausten vaikutus on hyvin vaihtelevaa tilanne kohtaisesti. Pelin-kehittäjät pystyvät vaikuttamaan ihmisten reagointiin niiden suhteen, mutta tämä ei tarkoita, että he pystyisivät aina ennakoimaan asiakkaiden suhtautumista niihin.
Ennakkotilaus näyttäisi olevan hyvin negatiivinen asia asiakkaiden näkökulmasta monessa tapauksessa. Tämä käy ilmi varsinkin, kun ennakkotilausbonukset ovat isoja osia, jotka on leikattu suoraan irti lopullisesta tuotteesta. Poikkeuksena tähän on kuitenkin ennakkotilaaminen, jonka tavoitteena on tukea pelinkehitystä. Kun kyseessä on tuote jota ei tehtäisi ilman asiakkaiden ra-hoitusta, se kerää puoleensa ne kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneet kehittäjän tuotteesta.