Luonto pedagogisena oppimisympäristönä : Toimintakortteja kasvattajille
Leskinen, Sanna; Vaihemäki, Sari (2018)
Leskinen, Sanna
Vaihemäki, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512675
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi luontoa tulisi käyttää varhaiskasvatuksen pedagogisena oppimisympäristönä sekä kannustaa lasten kanssa toimivia käyttämään luontoa oppimisen pedagogisena toimintaympäristönä. Tarkoituksenamme on toimintakorttien avulla auttaa varhaiskasvattajia käyttämään luontoa lasten oppimisympäristönä sekä antamaan heille ideoita Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) oppimisen alueiden täyttämiseen.
Opinnäytetyössämme paneudumme Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2016), erilaisiin oppimisteorioihin ja - näkemyksiin sekä seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan. Koska luonnossa toimiminen on pääosin fyysisesti aktiivista toimintaa, selvitämme myös liikunnan merkitystä oppimiseen aikaisempien tutkimusten avulla.
Opinnäytetyömme tuloksena syntyi luonnossa käytettävät toimintakortit varhaiskasvatusikäisten kanssa työskenteleville käytettäväksi. Toimintakortit syntyivät työkokemuksemme ja aiemmin hyväksi havaittujen pedagogisten toimintojen perusteella. Toimintakorteissa olemme ottaneet huomioon Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2016) kirjatut oppimisen alueet; kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn. Jaoimme toimintakortit kahteen päiväkotiin, yhteensä kahdeksaan ryhmään.
Keräsimme palautteen haastattelemalla sekä pyysimme kirjallista palautetta avovastauksina sähköpostiimme. Palautteen avulla halusimme selvittää, lisäävätkö toimintakortit varhaiskasvattajia käyttämään luontoa pedagogisena oppimisympäristönä, antavatko kortit ideoita luonnossa oppimiseen sekä, millä tavalla luonto oppimisympäristönä vaikuttaa lasten motivaatioon oppia.
Saamamme palautteen mukaan toimintakortit ovat käyttökelpoisia ja hyödyllisiä varhaiskasvatuksessa. Erityistä huomiota kiinnitettiin toimintakorttien ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) oppimisen alueiden yhdistämiseen ja sitä kautta suunnittelutyön helpot-tamiseen. Suurin osa lapsista suhtautui innokkaasti ohjattuun toimintaan luonnossa. Syrjään vetääntyneimmät lapset lähtivät helpommin mukaan toimintaan, hiljaisemmat lapset olivat aktiivisempia ja levottomat lapset jaksoivat toimia paremmin luonnossa verrattuna päiväkodin tavalliseen oppimisympäristöön. Toimintakorttien käyttö ei jäänyt myöskään yhteen kertaan, vaan niitä käytettiin useilla eri kerroilla ja ne koettiin helpoiksi muuntaa eri ikäryhmien ja lasten tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyössämme paneudumme Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2016), erilaisiin oppimisteorioihin ja - näkemyksiin sekä seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan. Koska luonnossa toimiminen on pääosin fyysisesti aktiivista toimintaa, selvitämme myös liikunnan merkitystä oppimiseen aikaisempien tutkimusten avulla.
Opinnäytetyömme tuloksena syntyi luonnossa käytettävät toimintakortit varhaiskasvatusikäisten kanssa työskenteleville käytettäväksi. Toimintakortit syntyivät työkokemuksemme ja aiemmin hyväksi havaittujen pedagogisten toimintojen perusteella. Toimintakorteissa olemme ottaneet huomioon Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2016) kirjatut oppimisen alueet; kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn. Jaoimme toimintakortit kahteen päiväkotiin, yhteensä kahdeksaan ryhmään.
Keräsimme palautteen haastattelemalla sekä pyysimme kirjallista palautetta avovastauksina sähköpostiimme. Palautteen avulla halusimme selvittää, lisäävätkö toimintakortit varhaiskasvattajia käyttämään luontoa pedagogisena oppimisympäristönä, antavatko kortit ideoita luonnossa oppimiseen sekä, millä tavalla luonto oppimisympäristönä vaikuttaa lasten motivaatioon oppia.
Saamamme palautteen mukaan toimintakortit ovat käyttökelpoisia ja hyödyllisiä varhaiskasvatuksessa. Erityistä huomiota kiinnitettiin toimintakorttien ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) oppimisen alueiden yhdistämiseen ja sitä kautta suunnittelutyön helpot-tamiseen. Suurin osa lapsista suhtautui innokkaasti ohjattuun toimintaan luonnossa. Syrjään vetääntyneimmät lapset lähtivät helpommin mukaan toimintaan, hiljaisemmat lapset olivat aktiivisempia ja levottomat lapset jaksoivat toimia paremmin luonnossa verrattuna päiväkodin tavalliseen oppimisympäristöön. Toimintakorttien käyttö ei jäänyt myöskään yhteen kertaan, vaan niitä käytettiin useilla eri kerroilla ja ne koettiin helpoiksi muuntaa eri ikäryhmien ja lasten tarpeita vastaaviksi.
