Käytettävyystestaus osana verkko-oppimisympäristön kehitystä
Haimakainen, Henri (2018)
Haimakainen, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Opintoverkko Oy:lle käytettävyystutkimus sisältäen testaussuunnitelman ja testitapauksia, jotka aidot käyttäjät suorittivat. Testattava järjestelmä on verkko-opiskeluympäristö nimeltä Opintoverkko 2, joka on käytössä useissa organisaatioissa. Järjestelmä on tarkoitettu opettajien ja oppilaiden väliseen kommunikointiin ja sen pääasiallinen tarkoitus on toimia tiedonvälityskanavana.
Opinnäytetyössä esiintyvä testaussuunnitelma sisältää Opintoverkko 2:n testaukseen liittyvät tiedot. Testitapauksia on luotu sekä peruskäytäjän että ylläpitäjän oikeuksilla ja pääasialliset teemat niissä keskittyvät tiedonvälitykseen, lukuoikeuksiin ja interaktiivisiin toimintoihin. Opinnäytetyön näkökulma on nimenomaan käytettävyyden varmistaminen. Teoriaosuudessa tutkitaan ensin käytettävyystestausta ilmiönä ja pohditaan miksi testaus on tärkeää. Sen jälkeen perehdytään käytettävyyteen määritelmänä sekä sen eri metodeihin.
Testaussuunnitelman laatimisessa käytettiin monipuolista teoriapohjaa käytettävyydestä ja hyödynnettiin omaa aiempaa kokemusta järjestelmien testaamisesta. Testaussuunnitelmassa on lueteltu kaikki olennaiset asiat testaukseen liittyen ja itse testitapaukset on myös sisällytetty opinnäytetyöhön kokonaisuudessaan.
Tulevaisuudessa Opintoverkko Oy voi hyödyntää käytettävyystestauksesta saatuja tuloksia uudemman oppimisympäristönsä kehitykseen ja soveltaa myös muihin projekteihinsa. Testaussuunnitelmaa ja testitapauksia on kuitenkin oleellista muokata tasaisin väliajoin järjestelmän ominaisuuksien kehittyessä.
Opinnäytetyössä esiintyvä testaussuunnitelma sisältää Opintoverkko 2:n testaukseen liittyvät tiedot. Testitapauksia on luotu sekä peruskäytäjän että ylläpitäjän oikeuksilla ja pääasialliset teemat niissä keskittyvät tiedonvälitykseen, lukuoikeuksiin ja interaktiivisiin toimintoihin. Opinnäytetyön näkökulma on nimenomaan käytettävyyden varmistaminen. Teoriaosuudessa tutkitaan ensin käytettävyystestausta ilmiönä ja pohditaan miksi testaus on tärkeää. Sen jälkeen perehdytään käytettävyyteen määritelmänä sekä sen eri metodeihin.
Testaussuunnitelman laatimisessa käytettiin monipuolista teoriapohjaa käytettävyydestä ja hyödynnettiin omaa aiempaa kokemusta järjestelmien testaamisesta. Testaussuunnitelmassa on lueteltu kaikki olennaiset asiat testaukseen liittyen ja itse testitapaukset on myös sisällytetty opinnäytetyöhön kokonaisuudessaan.
Tulevaisuudessa Opintoverkko Oy voi hyödyntää käytettävyystestauksesta saatuja tuloksia uudemman oppimisympäristönsä kehitykseen ja soveltaa myös muihin projekteihinsa. Testaussuunnitelmaa ja testitapauksia on kuitenkin oleellista muokata tasaisin väliajoin järjestelmän ominaisuuksien kehittyessä.