Viestinnän kohdentaminen sosiaalisessa mediassa : case: Suomen Kaukalopallo- ja Ringetteliitto ry
Kontto, Laura; Koskinen, Pia (2018)
Kontto, Laura
Koskinen, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli viestinnän kohdentaminen sosiaalisessa mediassa Suomen Kaukalopallo- ja Ringetteliitto ry:lle (SKRL). Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä liiton jo olemassa oleviin kohderyhmiin sekä selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia eri kohderyhmät käyttävät. Lisäksi selvitimme minkälaista sisältöä vastaajat toivovat käyttämiinsä kanaviin. Halusimme myös selvittää, mitä tietoja liiton eri nettisivuilta haetaan eniten. Nämä selvitystyöt tehtiin neljän verkkokyselyn avulla, joista kolme kohdennettiin ringeten ja yksi kaukalopallon parissa toimiville henkilöille. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan viestinnän kohdentaminen oikeille kohderyhmille oikeissa kanavissa auttaa lajien tunnettuuden kasvattamisessa. Sen avulla pystytään tunnistamaan ja tavoittamaan lajeista kiinnostuneet mahdolliset uudet harrastajat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma, joka kohdentaa viestintää halutuille kohderyhmille sosiaalisessa mediassa. Suunnitelman tarkoituksena on tavoittaa entistä tehokkaammin halutut kohderyhmät sekä kehittää markkinointiviestintää. Tarkoituksena on aktivoida sosiaalisen median käyttöä sekä luoda yhtenäiset toimintatavat ja mittarit eri sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui viestinnän eri osa-alueista, digitalisoitumisesta, sidosryhmistä, segmentoinnista, sosiaalisesta mediasta, maineen luomisesta ja brändäyksestä sekä viestinnän mittaamisesta. Toiminnallisessa osuudessa teimme nykytila- ja SWOT-analyysin, analysoimme muita aiheeseen liittyviä tutkimustuloksia sekä teimme neljä eri verkkokyselyä, jotka kohdennettiin lajien parissa toimiville henkilöille. Kyselyt sisälsivät sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Vastaajat saivat lopuksi antaa myös avointa palautetta. Teorian tuoma tieto siirrettiin käytäntöön ja luotiin kehitysehdotukset viestinnän kohdentamiseksi ja tehostamiseksi.
SKRL:n viestinnän kohdentaminen sosiaalisessa mediassa -suunnitelma sisältää tavoitteet ja perustelut, miksi liiton tulee aktiivisesti toimia somessa sekä toimenpiteet, joilla kohderyhmiä pystyttäisiin tavoittamaan entistä paremmin. Lisäksi kehitysehdotuksissa on ideoita sisällön tuottamiseen sekä erilaisia tapoja, joiden avulla toimeksiantaja voi lisätä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Johtopäätöksissä esille nousi aktiivisuuden lisääminen, liiton ja jäsenseurojen omien vahvuuksien hyödyntäminen sekä erilaiset ideat kohderyhmien tavoittamiseksi entistä paremmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma, joka kohdentaa viestintää halutuille kohderyhmille sosiaalisessa mediassa. Suunnitelman tarkoituksena on tavoittaa entistä tehokkaammin halutut kohderyhmät sekä kehittää markkinointiviestintää. Tarkoituksena on aktivoida sosiaalisen median käyttöä sekä luoda yhtenäiset toimintatavat ja mittarit eri sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui viestinnän eri osa-alueista, digitalisoitumisesta, sidosryhmistä, segmentoinnista, sosiaalisesta mediasta, maineen luomisesta ja brändäyksestä sekä viestinnän mittaamisesta. Toiminnallisessa osuudessa teimme nykytila- ja SWOT-analyysin, analysoimme muita aiheeseen liittyviä tutkimustuloksia sekä teimme neljä eri verkkokyselyä, jotka kohdennettiin lajien parissa toimiville henkilöille. Kyselyt sisälsivät sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Vastaajat saivat lopuksi antaa myös avointa palautetta. Teorian tuoma tieto siirrettiin käytäntöön ja luotiin kehitysehdotukset viestinnän kohdentamiseksi ja tehostamiseksi.
SKRL:n viestinnän kohdentaminen sosiaalisessa mediassa -suunnitelma sisältää tavoitteet ja perustelut, miksi liiton tulee aktiivisesti toimia somessa sekä toimenpiteet, joilla kohderyhmiä pystyttäisiin tavoittamaan entistä paremmin. Lisäksi kehitysehdotuksissa on ideoita sisällön tuottamiseen sekä erilaisia tapoja, joiden avulla toimeksiantaja voi lisätä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Johtopäätöksissä esille nousi aktiivisuuden lisääminen, liiton ja jäsenseurojen omien vahvuuksien hyödyntäminen sekä erilaiset ideat kohderyhmien tavoittamiseksi entistä paremmin.