Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kotiutussoittopalvelun kehittäminen neurologian osastolla

Güneri, Victoria; Hömppi, Maarit (2018)

 
Avaa tiedosto
Guneri_Victoria.pdf (986.3Kt)
Lataukset: 


Güneri, Victoria
Hömppi, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713058
Tiivistelmä
Kotiutussoittopalvelu otettiin käyttöön neurologian osastolla Päijät- Hämeen Keskussairaalassa vuonna 2015. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka toimivana potilaat ovat kotiutussoittopalvelun kokeneet ja minkälaisia kokemuksia potilailla on osastolta kotiutumisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää neurologian osaston kotiutusprosessia ja kotiutussoittopalvelua. Toimeksiantajanamme oli Päijät-Hämeen Keskussairaalan neurologian osaston osastohoitaja Päivi Väisänen, ja työ toteutettiin yhteistyössä neurologian osaston kanssa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella, joka lähetettiin neurologian osastolta kotiutumisen jälkeen kotiutussoiton saaneille potilaille. Aineiston käsittelyssä käytettiin Excel-sovelluksen kaavoja, ja aineisto analysoitiin kuvailevalla analyysillä hyödyntäen PowerPoint- sovelluksen taulukointia. Kyselyn avoimien kysymysten analyysissa hyödynnettiin yksinkertaistettua kvalitatiivisen tutkimuksen sisällönanalyysiä.

Kyselyn tuloksista ilmeni, että kotiutussoittopalveluun oltiin pääosin tyytyväisiä ja että vastaajat kokisivat vastaavanlaisesta puhelusta olevan jatkossakin hyötyä erikoissairaanhoidon osastolta kotiuduttaessa. Vastaajat kokivat tulleensa huomioiduiksi hoitojakson jälkeenkin. Kehittämisen kohteina esiin nousivat kotiutussoittopalvelusta tiedottaminen potilaille ennen kotiutumista ja kotiutumisen yhteydessä jatkohoito-ohjeiden läpikäyminen selkeämmin.

Tulosten perusteella kotiutussoittopalvelulle on tarvetta, ja palvelua voidaan kehittää esimerkiksi etukäteen tiedottamisen osalta. Mikäli puhelusta tiedotetaan etukäteen, potilaat voivat rauhassa miettiä kysymyksiä, joita haluavat esittää puhelun aikana. Kotiutussoittopalvelun laajennuttua nyt muillekin vuodeosastoille Päijät-Hämeen Keskussairaalassa voidaan palvelua kehittää tutkimustulosten pohjalta kaikkien niiden vuodeosastojen kesken, joissa kotiutussoitto on käytössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste