Kahviratkaisujen toimittajien valintaan liittyvät tekijät ravintoloissa
Nieminen, Rinna (2018)
Nieminen, Rinna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Premium Coffee Oy. Työn tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät liittyvät ravintoloiden päätöksiin kahviratkaisujen valintojen suhteen. Tarkoituksena oli luoda kehitysehdotuksia liittyen siihen, mitä asioita yrityksen ja erityisesti Horeca-puolen myyjien tulisi korostaa markkinoinnissa ja myynnissä. Opinnäytetyön selvityksen kohteena olivat pääkaupunkiseudulla sijaitsevat, hyviä arvosteluita saaneet yksityiset à la carte -ravintolat.
Kahviratkaisut tarkoittavat kokonaisuutta kahvin ympärillä. Ravintoloihin myydään kahvikoneen ja kahvien ohessa myös osaamista sekä näkyvyyttä. Henkilökunnalle koulutetaan koneen käytön lisäksi myös kahvitietämystä, joka taas auttaa ravintolan henkilökuntaa myymään tuotetta. Kokonaisvaltaiseen kahviratkaisuun kuuluu kahvikoneen, kahvien ja koulutuksen lisäksi myös muun muassa kahvimenut ja markkinointimateriaalit.
Työssä teoreettinen viitekehys koostui kahvista, ostamisesta organisaatioissa, ostoprosessista sekä toimittajan valintaan liittyvistä tekijöistä. Työssä esiteltiin Premium Coffee Oy:n Suomessa edustama Nespresso Professional yrityksenä sekä kerrottiin kahvin synnystä ja tilanteesta nykypäivän Suomessa. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Otantana oli seitsemän eri ravintolan omistajaa tai ravintolapäällikköä. Haastattelut suoritettiin puhelimitse sekä kasvotusten. Tulokset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tärkeimpänä kriteerinä kahvitoimittajan valinnassa oli kahvin laatu. Kahvikoneita vertailtiin hinnan ja ominaisuuksien perusteella. Hinta oli tärkeänä kriteerinä kahvikoneiden valinnassa. Kahviratkaisuja lähdettiin etsimään suoraan tutulta kahvitoimittajalta, tukusta tai googlesta.
Tulokset vahvistivat sitä tietoa, joka oli toimeksiantajalla jo etukäteen. Tuloksia voi hyödyntää yrityksessä markkinoinnissa, myyjien myyntipuheissa sekä -argumenteissa. Lisäksi opinnäytetyötä voi hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ― työstä saa nopeasti selville millä perustein ravintolat ovat valinneet kahvikoneen ja kahvit ravintolaansa.
Kahviratkaisut tarkoittavat kokonaisuutta kahvin ympärillä. Ravintoloihin myydään kahvikoneen ja kahvien ohessa myös osaamista sekä näkyvyyttä. Henkilökunnalle koulutetaan koneen käytön lisäksi myös kahvitietämystä, joka taas auttaa ravintolan henkilökuntaa myymään tuotetta. Kokonaisvaltaiseen kahviratkaisuun kuuluu kahvikoneen, kahvien ja koulutuksen lisäksi myös muun muassa kahvimenut ja markkinointimateriaalit.
Työssä teoreettinen viitekehys koostui kahvista, ostamisesta organisaatioissa, ostoprosessista sekä toimittajan valintaan liittyvistä tekijöistä. Työssä esiteltiin Premium Coffee Oy:n Suomessa edustama Nespresso Professional yrityksenä sekä kerrottiin kahvin synnystä ja tilanteesta nykypäivän Suomessa. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Otantana oli seitsemän eri ravintolan omistajaa tai ravintolapäällikköä. Haastattelut suoritettiin puhelimitse sekä kasvotusten. Tulokset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tärkeimpänä kriteerinä kahvitoimittajan valinnassa oli kahvin laatu. Kahvikoneita vertailtiin hinnan ja ominaisuuksien perusteella. Hinta oli tärkeänä kriteerinä kahvikoneiden valinnassa. Kahviratkaisuja lähdettiin etsimään suoraan tutulta kahvitoimittajalta, tukusta tai googlesta.
Tulokset vahvistivat sitä tietoa, joka oli toimeksiantajalla jo etukäteen. Tuloksia voi hyödyntää yrityksessä markkinoinnissa, myyjien myyntipuheissa sekä -argumenteissa. Lisäksi opinnäytetyötä voi hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ― työstä saa nopeasti selville millä perustein ravintolat ovat valinneet kahvikoneen ja kahvit ravintolaansa.