Päivystyspotilaan yhtenäisen vastaanottomallin kehittäminen
Tuomisto, Heikki (2018)
Tuomisto, Heikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813258
Tiivistelmä
Päivystystoiminta on nopeatempoista ja siihen liittyy oleellisesti työskentely jatkuvasti vaihtelevissa tilanteissa ja aikapaineessa. Lakiin perustuva hoidon tarpeen kiireellisyyden ensiarvio ja muut siihen liittyvät toiminnot sijoittuvat päivystyksellisesti alkavan prosessin alkuun. Puutteellisesti suoritettuna niillä on vaikutusta potilasturvallisuuteen ja mahdollisesti myös koko sairaalan toimintaan ja potilaan jatkohoitoon. Toimintojen vakioinnilla ja yksityiskohtaisten toimintaohjeiden käytöllä on todettu olevan potilasturvallisuutta parantava vaikutus. Lisäksi ne selkeyttävät toimintaa ja niiden avulla voidaan järjestellä ja hallita päivystystoimintaa.
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin työelämästä nousseeseen tarpeeseen toimintatutkimuksena ja kohdeorganisaationa oli eräässä Etelä-Suomessa sijaitsevassa sairaalassa toimiva päivystys. Kyseisessä päivystyksessä ei ollut käytössä vakioitua toimintatapaa uuden päivystyspotilaan vastaanottamiseksi. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli yhdenmukaistamalla potilaan vastaanottoon liittyvää toimintaa sekä hoidon tarpeen arviointia tukea potilasturvallisuutta ja koko päivystysprosessin sujuvuutta. Konkreettisena tavoitteena oli luoda yhtenäinen uudistettu toimintamalli päivystyspotilaan vastaanottoon ja hoidon tarpeen arviointiin.
Työ aloitettiin selvittämällä päivystyspotilaan vastaanottotilanteiden kulun nykytilaa havainnoimalla toimintaa. Havainnoinnilla varmennettiin, että vakioitua toimintamallia päivystyspotilaan vastaanottoon ei ollut ja hoidon tarpeen kiireellisyyden ensiarvion toteuttamisessa oli puutteita. Tämän jälkeen havainnoinnista nousseiden teemojen pohjalta järjestettiin vaihtoehtoisina osallistumistapoina sekä fokusryhmäkeskustelutilaisuus että verkkokeskustelu yksikön henkilökunnan kanssa. Näistä saatu materiaali analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla ja sen pohjalta kehitettiin teoriaan tukeutuen uusi päivystyspotilaan vastaanoton toimintamalli kehittämisen kohteena olevan sairaalan päivystykseen.
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin työelämästä nousseeseen tarpeeseen toimintatutkimuksena ja kohdeorganisaationa oli eräässä Etelä-Suomessa sijaitsevassa sairaalassa toimiva päivystys. Kyseisessä päivystyksessä ei ollut käytössä vakioitua toimintatapaa uuden päivystyspotilaan vastaanottamiseksi. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli yhdenmukaistamalla potilaan vastaanottoon liittyvää toimintaa sekä hoidon tarpeen arviointia tukea potilasturvallisuutta ja koko päivystysprosessin sujuvuutta. Konkreettisena tavoitteena oli luoda yhtenäinen uudistettu toimintamalli päivystyspotilaan vastaanottoon ja hoidon tarpeen arviointiin.
Työ aloitettiin selvittämällä päivystyspotilaan vastaanottotilanteiden kulun nykytilaa havainnoimalla toimintaa. Havainnoinnilla varmennettiin, että vakioitua toimintamallia päivystyspotilaan vastaanottoon ei ollut ja hoidon tarpeen kiireellisyyden ensiarvion toteuttamisessa oli puutteita. Tämän jälkeen havainnoinnista nousseiden teemojen pohjalta järjestettiin vaihtoehtoisina osallistumistapoina sekä fokusryhmäkeskustelutilaisuus että verkkokeskustelu yksikön henkilökunnan kanssa. Näistä saatu materiaali analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla ja sen pohjalta kehitettiin teoriaan tukeutuen uusi päivystyspotilaan vastaanoton toimintamalli kehittämisen kohteena olevan sairaalan päivystykseen.