Teknisenä asiantuntijana osana myyntiorganisaatiota
Uotila, Teemu (2018)
Uotila, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813236
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjoitettu portfoliomaisessa päiväkirjamuodossa, jonka tarkoituksena on seurata myyntiorganisaatiossa työskentelevän teknisen asiantuntija työtehtäviä, sekä opinnäytetyön aikana tehtyä kehitysprojektia. Opinnäytetyö koostuu kymmenestä seurantaviikosta, joiden aikana tehtiin päiväkirjamerkintöjä niin kirjoittajan työhön kuin kehitysprojektiin liittyen. Seurantaviikkojen lopussa analysoitiin viikon tapahtumia ja analyyseissa on pyritty peilaamaan ja kehittämään omaa tekemistä erilaisiin tietolähteisiin tukeutuen.
Kirjoittaja työskentelee suurehkossa amerikkalaisessa ohjelmistoyrityksessä teknisenä asiantuntijana myyntiorganisaatiossa. Myyntiorganisaatio vastaa yrityksen teknologioiden myynnistä, kysynnän luomisesta ja asiakkuuksien hallinnasta. Teknisen asiantuntijan rooli muodostuu uusien myyntimahdollisuuksien tunnistamisesta ja luomisesta, asiakkaiden liiketoiminnallisten sekä teknisten haasteiden ratkomisesta ja uusien asiakassuhteiden luomisesta. Tekninen asiantuntija on erilaisten myynnillisten, sekä teknisten tiimien kanssa tekemisissä ja tarkoituksena on, että tekninen asiantuntija omistaa nimetyissä asiakkuuksissaan yrityksen teknologioihin liittyvät tekniset kokonaisuudet.
Kirjoittajan työtehtävissä tarvittava ammattitaito kehittyi opinnäytetyön aikana usealla osaalueella. Suurin kehittyminen tapahtui konsultatiivisessa myynnissä, julkisessa puhumisessa ja kouluttamisessa.
Kehitysprojektin lopputuloksena opinnäytetyön aikana muodostui automaatio, jota kirjoittajan kollegat voivat yhdessä lähteä hyödyntämään, kehittämään ja jatkojalostamaan. Projektin tuloksena Proof of Concepteissa asennuksiin ja konfigurointiin käytettyä aikaa ja manuaalista työtä saatiin vähennettyä noin puolella.
Kirjoittaja työskentelee suurehkossa amerikkalaisessa ohjelmistoyrityksessä teknisenä asiantuntijana myyntiorganisaatiossa. Myyntiorganisaatio vastaa yrityksen teknologioiden myynnistä, kysynnän luomisesta ja asiakkuuksien hallinnasta. Teknisen asiantuntijan rooli muodostuu uusien myyntimahdollisuuksien tunnistamisesta ja luomisesta, asiakkaiden liiketoiminnallisten sekä teknisten haasteiden ratkomisesta ja uusien asiakassuhteiden luomisesta. Tekninen asiantuntija on erilaisten myynnillisten, sekä teknisten tiimien kanssa tekemisissä ja tarkoituksena on, että tekninen asiantuntija omistaa nimetyissä asiakkuuksissaan yrityksen teknologioihin liittyvät tekniset kokonaisuudet.
Kirjoittajan työtehtävissä tarvittava ammattitaito kehittyi opinnäytetyön aikana usealla osaalueella. Suurin kehittyminen tapahtui konsultatiivisessa myynnissä, julkisessa puhumisessa ja kouluttamisessa.
Kehitysprojektin lopputuloksena opinnäytetyön aikana muodostui automaatio, jota kirjoittajan kollegat voivat yhdessä lähteä hyödyntämään, kehittämään ja jatkojalostamaan. Projektin tuloksena Proof of Concepteissa asennuksiin ja konfigurointiin käytettyä aikaa ja manuaalista työtä saatiin vähennettyä noin puolella.