Toimivampi etäkaupan toimintamalli Case: Autokulma Oy
Talja, Aleksi (2018)
Talja, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813261
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Järvenpään Autokulma Oy -autoliikkeelle. Työn tavoitteena oli kehittää autoliikkeelle tehokkaampi etäkaupan toimintamalli. Autokulmalla oli tarve lisätä etäkaupankäyntiä. Toimivammasta etäkaupan toimintamallista hyötyvät asiakkaat sekä yritys. Opinnäytetyö keskittyy vaihtoautojen myymiseen kuluttaja-asiakkaille.
Teoreettinen viitekehys muodostui ostamiseen kuluttajan ostopäätöksestä, etäkaupasta, kestokulutushyödykkeestä ja asiakassuhdemarkkinoinnista. Kilpailu on vahvasti internetissä ja etäkauppaa pyritään tarjoamaan enemmän asiakkaille.
Aluksi kartoitettiin toimeksiantajan etäkaupan nykytila. Siinä kuvattiin yrityksen nykyistä etäkauppaa, vaihtoautojen ostoprosessia ja asiakkaan ostopolkua. Kyseiset toimenpiteet piti olla kartoitettuna, jotta voitiin tehdä toimivampi etäkaupan toimintamalli.
Aineiston hankintaan käytettiin sähköistä kyselyä ja työpajaa. Kyselytutkimus kohdistettiin asiakkaisiin, jotka myivät autoa. Kysely oli monivalintakysely, jossa vastaaja valitsi ennalta laaditusta luettelosta yhden vaihtoehdon. Työpajaan osallistuivat toimeksiantaja, yksi myyjä ja kirjoittaja. Työpaja koostui kahdesta pääaiheesta: nykyisistä etäkaupan haasteista ja etäkaupan toimintamallin kehittämisestä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin automyymälän sijainnin tärkeyttä, myymäläuskollisuutta, ostokäyttäytymistä etäkaupalle ja asiakkaan negatiivisia olettamuksia etäkaupalle. Kyselytutkimuksen perusteella ymmärrettiin luoda yhdessä toimeksiantoyrityksen kanssa työpajassa toimivampi etäkaupan toimintamalli.
Teoreettinen viitekehys muodostui ostamiseen kuluttajan ostopäätöksestä, etäkaupasta, kestokulutushyödykkeestä ja asiakassuhdemarkkinoinnista. Kilpailu on vahvasti internetissä ja etäkauppaa pyritään tarjoamaan enemmän asiakkaille.
Aluksi kartoitettiin toimeksiantajan etäkaupan nykytila. Siinä kuvattiin yrityksen nykyistä etäkauppaa, vaihtoautojen ostoprosessia ja asiakkaan ostopolkua. Kyseiset toimenpiteet piti olla kartoitettuna, jotta voitiin tehdä toimivampi etäkaupan toimintamalli.
Aineiston hankintaan käytettiin sähköistä kyselyä ja työpajaa. Kyselytutkimus kohdistettiin asiakkaisiin, jotka myivät autoa. Kysely oli monivalintakysely, jossa vastaaja valitsi ennalta laaditusta luettelosta yhden vaihtoehdon. Työpajaan osallistuivat toimeksiantaja, yksi myyjä ja kirjoittaja. Työpaja koostui kahdesta pääaiheesta: nykyisistä etäkaupan haasteista ja etäkaupan toimintamallin kehittämisestä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin automyymälän sijainnin tärkeyttä, myymäläuskollisuutta, ostokäyttäytymistä etäkaupalle ja asiakkaan negatiivisia olettamuksia etäkaupalle. Kyselytutkimuksen perusteella ymmärrettiin luoda yhdessä toimeksiantoyrityksen kanssa työpajassa toimivampi etäkaupan toimintamalli.