Ventrogluteaalinen injektionanto - ohjausvideo
Penttinen, Joonas; Taalikka, Aleksi (2018)
Penttinen, Joonas
Taalikka, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausvideo ventrogluteaalisesta injektionannosta sairaanhoitajaopiskelijoiden lihaksensisäisen injektio-oppimisen tueksi. Tavoitteena oli tuottaa ohjausvideo, jota tilaaja eli Laurea-ammattikorkeakoulu pystyisi hyödyntämään jatkossa injektio-opetuksessa. Tuotoksen suunniteltu toimintaympäristö oli Laurea ammattikorkeakoulu Lohjan Terveystori simulaatio- ja laboraatio-oppimisympäristö, jossa videota voidaan esittää yhdessä simulaatio-oppimisen kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta kattoi injektionantoa koskien lääkehoidon, aseptiikan, lihaksensisäisen injektionannon, ventrogluteaalisen injektionannon sekä potilasturvallisuuden. Ohjausvideota suunnitellessa huomioitiin teoriatietoa eri oppimistyyleistä, demonstraation käytöstä opetuksessa, ohjaamisesta osana oppimisprosessista sekä ohjausvideosta opetusmenetelmänä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi video, jonka sisältö ja käsikirjoitus toteutettiin tietoperustaan pohjautuen. Videolla käytettiin demonstroivaa opetusmenetelmää. Videon kuvaamista edeltävästi teetettiin kuvakäsikirjoitus käytettävistä kuvakulmista. Video kuvattiin kahtena päivänä Terveystori-oppimisympäristössä, ja injektionantoa valvoi opettaja. Videolla hyödynnettiin kertojan käyttämistä, pysäytyskuvia sekä oikeita ihmisiä että muovista luurankoa opetuksen tehokeinoina. Lopullinen tuotos on 3 minuuttia 30 sekuntia pitkä ja kattaa sisällöltään injektioalueen paikantamisen, alueelle injektoimisen, kirjaamisen, mahdolliset komplikaatiot sekä edut verrattuna muihin injektiopaikkoihin.
Ohjausvideota arvioitiin haastattelemalla injektiopajaan osallistuneita ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoita. Kahteen teemahaastatteluun osallistui yhteensä 11 vapaaehtoista opiskelijaa. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin käyttämällä teemoittelua.
Tuloksien mukaan videon asiasisältö koettiin opettavaiseksi, selkeäksi ja oppimista edistäväksi. Haastateltavien mielestä video selkeytti kirjamateriaalista opittua tietoa injektioalueen paikantamisesta ja Z-tekniikan käytöstä. Videon tekninen toteutus koettiin hyväksi ja omalta osaltaan oppimista edistäväksi. Kehitysehdotuksiksi haastateltavat ehdottivat tekstien lisäämisen kertojan puheen rinnalle. Lisäksi videolle pyydettiin lisäämään osio injektioneulan hävityksestä.
Jatkokehittämisehdotuksena esitettiin videon vaikuttavuudesta saadun tiedon hyödyntäminen tulevien ohjausvideoiden tuottamiseen. Lisäksi videon teknisten ominaisuuksien vaikutusta sekä videon leikkausrytmitystä voitaisiin mahdollisesti käyttää mallipohjan luomisessa tulevissa ohjausvideoissa.
Opinnäytetyön tietoperusta kattoi injektionantoa koskien lääkehoidon, aseptiikan, lihaksensisäisen injektionannon, ventrogluteaalisen injektionannon sekä potilasturvallisuuden. Ohjausvideota suunnitellessa huomioitiin teoriatietoa eri oppimistyyleistä, demonstraation käytöstä opetuksessa, ohjaamisesta osana oppimisprosessista sekä ohjausvideosta opetusmenetelmänä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi video, jonka sisältö ja käsikirjoitus toteutettiin tietoperustaan pohjautuen. Videolla käytettiin demonstroivaa opetusmenetelmää. Videon kuvaamista edeltävästi teetettiin kuvakäsikirjoitus käytettävistä kuvakulmista. Video kuvattiin kahtena päivänä Terveystori-oppimisympäristössä, ja injektionantoa valvoi opettaja. Videolla hyödynnettiin kertojan käyttämistä, pysäytyskuvia sekä oikeita ihmisiä että muovista luurankoa opetuksen tehokeinoina. Lopullinen tuotos on 3 minuuttia 30 sekuntia pitkä ja kattaa sisällöltään injektioalueen paikantamisen, alueelle injektoimisen, kirjaamisen, mahdolliset komplikaatiot sekä edut verrattuna muihin injektiopaikkoihin.
Ohjausvideota arvioitiin haastattelemalla injektiopajaan osallistuneita ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoita. Kahteen teemahaastatteluun osallistui yhteensä 11 vapaaehtoista opiskelijaa. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin käyttämällä teemoittelua.
Tuloksien mukaan videon asiasisältö koettiin opettavaiseksi, selkeäksi ja oppimista edistäväksi. Haastateltavien mielestä video selkeytti kirjamateriaalista opittua tietoa injektioalueen paikantamisesta ja Z-tekniikan käytöstä. Videon tekninen toteutus koettiin hyväksi ja omalta osaltaan oppimista edistäväksi. Kehitysehdotuksiksi haastateltavat ehdottivat tekstien lisäämisen kertojan puheen rinnalle. Lisäksi videolle pyydettiin lisäämään osio injektioneulan hävityksestä.
Jatkokehittämisehdotuksena esitettiin videon vaikuttavuudesta saadun tiedon hyödyntäminen tulevien ohjausvideoiden tuottamiseen. Lisäksi videon teknisten ominaisuuksien vaikutusta sekä videon leikkausrytmitystä voitaisiin mahdollisesti käyttää mallipohjan luomisessa tulevissa ohjausvideoissa.