Saattohoidon opettaminen sairaanhoitajaopiskelijoille case-harjoitusten avulla
Halonen, Ritva (2018)
Halonen, Ritva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa saattohoitoaiheinen opetustilaisuus Laurea ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoille. Lisäksi opinnäytetyön tarkoitus oli koota teoriatietoa palliatiivisesta hoidosta ja saattohoidosta, saattohoitoon liittyvästä lainsäädännöstä, keskeisistä käsitteistä ja suosituksista sekä potilaan ja läheisten arvostavasta kohtaamisesta. Myös vakaumuksen kunnioittamista ja Ikali Karvisen AVAUS-mallia käsiteltiin teoriaosuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista saattohoidossa case-harjoitusten avulla ja saadun palautteen avulla kehittää saattohoitokoulutusta. Lisäksi tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä saattohoidosta ja auttaa sairaanhoitajaopiskelijoita saattohoitopotilaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opiskelijoille jaettava opetusmoniste ja saattohoitoaiheinen opetustilaisuus.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Laurea-ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena Lohjan Kampuksen Terveystorilla. Aineisto kerättiin laadullisen kyselyn avulla sairaanhoitajaopiskelijoilta Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan Terveystorilla.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tulokset kuvattiin sanallisesti. Tutkimusaineisto kerättiin opetustilaisuuden jälkeen Terveystorilla kyselylomakkeella, jossa käytettiin avoimia kysymyksiä. Tulokset kuvattiin sanallisesti. Kysely tehtiin 25 sairaanhoitajaopiskelijalle, jotka kaikki vastasivat kyselyyn.
Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat hyvinä asioina saattohoito-opetustilaisuuksissa ryhmissä tapahtunutta oppimista, pohdintaa ja keskustelua, joissa tuli esille uutta tietoa, uusia ajattelutapoja ja erilaisia näkökulmia. Case-tapaukset herättivät sairaanhoitajaopiskelijoissa erilaisia tunteita ja ajatuksia. Tunteista mainittiin mm. ristiriitaiset tunteet, myötätunnon ja samaistumisen tunteet ja suru. Myös uskonnolliset ja kulttuuriin liittyvät asiat herättivät sairaanhoitajaopiskelijoissa ajatuksia. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä rauhallinen (n=14), kuunteleva (n=14) ja läsnä oleva kohtaaminen (n=13) auttavat parhaiten kuolevaa potilasta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että case-opetusmenetelmä soveltuu saattohoidon opetukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista saattohoidossa case-harjoitusten avulla ja saadun palautteen avulla kehittää saattohoitokoulutusta. Lisäksi tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä saattohoidosta ja auttaa sairaanhoitajaopiskelijoita saattohoitopotilaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opiskelijoille jaettava opetusmoniste ja saattohoitoaiheinen opetustilaisuus.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Laurea-ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena Lohjan Kampuksen Terveystorilla. Aineisto kerättiin laadullisen kyselyn avulla sairaanhoitajaopiskelijoilta Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan Terveystorilla.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tulokset kuvattiin sanallisesti. Tutkimusaineisto kerättiin opetustilaisuuden jälkeen Terveystorilla kyselylomakkeella, jossa käytettiin avoimia kysymyksiä. Tulokset kuvattiin sanallisesti. Kysely tehtiin 25 sairaanhoitajaopiskelijalle, jotka kaikki vastasivat kyselyyn.
Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat hyvinä asioina saattohoito-opetustilaisuuksissa ryhmissä tapahtunutta oppimista, pohdintaa ja keskustelua, joissa tuli esille uutta tietoa, uusia ajattelutapoja ja erilaisia näkökulmia. Case-tapaukset herättivät sairaanhoitajaopiskelijoissa erilaisia tunteita ja ajatuksia. Tunteista mainittiin mm. ristiriitaiset tunteet, myötätunnon ja samaistumisen tunteet ja suru. Myös uskonnolliset ja kulttuuriin liittyvät asiat herättivät sairaanhoitajaopiskelijoissa ajatuksia. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä rauhallinen (n=14), kuunteleva (n=14) ja läsnä oleva kohtaaminen (n=13) auttavat parhaiten kuolevaa potilasta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että case-opetusmenetelmä soveltuu saattohoidon opetukseen.