Markkinointi rajallisten resurssien pk-yrityksessä
Myllymaa, Tomi; Myllymaa, Tuomas (2018)
Myllymaa, Tomi
Myllymaa, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ja toteuttaa markkinointia edullisesti ja vähän resursseja kuluttaen toimeksiantajalle Delimill Oy:lle. Opinnäytetyön tavoite oli saada yritykselle lisää näkyvyyttä, myyntiä, sekä vähentää yrityksen hävikkiä.
Opinnäytetyön tietoperusta rajattiin keskeisen teorian ympärille. Tutkimalla markkinoinnin teoriaa edullisen markkinoinnin näkökulmasta tuotettiin opinnäytetyön teoriapohja. Haastattelemalla yrityksen edustajia jäsenneltiin markkinointia. Kootun teorian ja haastattelujen pohjalta kehitettiin alustava markkinointisuunnitelma, mikä toteutettiin yhdessä yrityksen kanssa. Keskeisessä osassa markkinointia oli digimarkkinointi, erityisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa. Tärkeimpänä markkinointityökaluna opinnäytetyössä on toiminut Facebook.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin 2017 kesä—lokakuun välillä. Markkinoinnilla saadut tulokset muutettiin mitattavaan muotoon. Tulokset kertovat, että yrityksen näkyvyys Facebookissa nousi huomattavasti ja yrityksen myynnin lasku oli vähäisempää opinnäytetyön aikana suoritetun markkinoinnin ansiosta. Lisäksi kaikki yrityksen erääntymässä olevista tuotteista saatiin joko myytyä tai hyödynnettyä markkinointitarkoituksiin.
Käyttämällä Facebookia vaikutettiin potentiaalisten yritysasiakkaiden kulutusasiakkaisiin, mikä kehitti yritysmyyntiä. Facebookissa kannatti sijoittaa pienempiä summia yksittäisiin mainoksiin. Sisältömarkkinointi oli haastavin ja eniten resursseja kuluttava markkinointitoimenpide. Facebookissa sisältömarkkinointia kannatti toteuttaa harvemmin kuin teoriaperusta antoi ymmärtää. Facebookin arvontakampanjat lisäsivät tehokkaasti positiivista näkyvyyttä. Google Adwords -mainonta oli kalliimpaa, kuin Facebook-markkinointi ja sitä tulisi käyttää harkitummin.
Opinnäytetyön tietoperusta rajattiin keskeisen teorian ympärille. Tutkimalla markkinoinnin teoriaa edullisen markkinoinnin näkökulmasta tuotettiin opinnäytetyön teoriapohja. Haastattelemalla yrityksen edustajia jäsenneltiin markkinointia. Kootun teorian ja haastattelujen pohjalta kehitettiin alustava markkinointisuunnitelma, mikä toteutettiin yhdessä yrityksen kanssa. Keskeisessä osassa markkinointia oli digimarkkinointi, erityisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa. Tärkeimpänä markkinointityökaluna opinnäytetyössä on toiminut Facebook.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin 2017 kesä—lokakuun välillä. Markkinoinnilla saadut tulokset muutettiin mitattavaan muotoon. Tulokset kertovat, että yrityksen näkyvyys Facebookissa nousi huomattavasti ja yrityksen myynnin lasku oli vähäisempää opinnäytetyön aikana suoritetun markkinoinnin ansiosta. Lisäksi kaikki yrityksen erääntymässä olevista tuotteista saatiin joko myytyä tai hyödynnettyä markkinointitarkoituksiin.
Käyttämällä Facebookia vaikutettiin potentiaalisten yritysasiakkaiden kulutusasiakkaisiin, mikä kehitti yritysmyyntiä. Facebookissa kannatti sijoittaa pienempiä summia yksittäisiin mainoksiin. Sisältömarkkinointi oli haastavin ja eniten resursseja kuluttava markkinointitoimenpide. Facebookissa sisältömarkkinointia kannatti toteuttaa harvemmin kuin teoriaperusta antoi ymmärtää. Facebookin arvontakampanjat lisäsivät tehokkaasti positiivista näkyvyyttä. Google Adwords -mainonta oli kalliimpaa, kuin Facebook-markkinointi ja sitä tulisi käyttää harkitummin.