Markkina-analyysi Suomen rakennusmateriaalimarkkinoista yritykselle ABC Sealants
Karadayi, Selcuk (2018)
Karadayi, Selcuk
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda markkina-analyysi toimeksiantajayritykselle ABC Sealantsille, joka on rakennustuotteita valmistava kansainvälinen yritys. Aihe on rajattu koskemaan silikonituotteita, jotka ovat toimeksiantajan päätuotteet. Tutkimuksen tavoitteena on saada luotettavaa tietoa Suomen rakennusmateriaalimarkkinoiden nykytilanteesta ja sen kehitysnäkymistä strategisen päätöksenteon tueksi. Tavoitteina on selvittää markkinoiden kokoa, miten markkinat tulevat tulevaisuudessa kehittymään, mitkä ovat suurimmat kilpailijat sekä trendejä ja riskejä markkinoilla. Lisäksi lainsäädäntö koskien rakennustuotteita on tarkastelun kohteena.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kahdesta aiheesta, jotka ovat markkina-analyysi ja rakennusteollisuus. Markkina-analyysin teoria kertoo miten markkinoiden kokoa ja kehitysnäkymiä voidaan arvioida sekä kilpailija-analyysistä, alan trendien tunnistamisesta ja riskien arvioimisesta markkinoilla. Rakennusteollisuuden osiossa perehdytään rakennusteollisuuteen Suomessa sekä siihen, miten se on muuttunut, Suomen talouden kehitysnäkymiin, rautakauppojen toimintaan Suomessa, silikonituotteisiin sekä lainsäädäntöön koskien rakennustuotteita ja tuoteperhettä.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kolmen tutkimusmenetelmän avulla, jotka ovat dokumenttianalyysi, havainnointi ja teemahaastattelu. Dokumenttianalyysin avulla tutkittiin rakennus- ja rakennustuoteteollisuuden kokoa ja sen kehitysnäkymiä. Havainnoinnin avulla tutkittiin mitä kilpailijoita silikonituotteissa rautakaupoissa on. Teemahaastatteluilla tutkittiin markkinoiden kilpailutilannetta sekä trendejä ja riskejä. Teemahaastatteluita kohdistettiin rautakauppatoimijoille ja rakennusmateriaaleja valmistavan yrityksen johtohenkilöille.
Tutkimus kertoo, että Suomen rakennusmateriaalimarkkina on pieni silikonituotteiden osalta ja kehitys rakennus- ja rakennustuotetuotannon suhteen on ollut noususuhdanteessa, mutta hieman hiipuu lähitulevaisuudessa. Silikonituotemarkkinoilla suurimmat kilpailijat ovat Kiilto, Weber, Sika ja Casco. Uuden yrityksen on vaikeaa tulla markkinoille vakiintuneiden tuotemerkkien takia. Trendejä silikonituotteissa ei ole, sillä silikonit linkittyvät muihin tuotteisiin. Riskeinä ovat lainsäädännölliset asiat, talouden muutokset sekä rautakauppojen ja teollisuuden välisen kommunikoinnin väheneminen. Kehitysehdotuksena on keskittää myynti rautakaupoille siten, että rautakaupat myyvät toimeksiantajan tuotteita omalla etiketillään. Tämä on markkinarako, jonka kautta saadaan markkina-aluetta ja pystytään kilpailemaan vakiintuneiden kilpailijoiden kanssa. Toinen vaihtoehto olisi kehittää kokonaan uudenlainen tuote.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kahdesta aiheesta, jotka ovat markkina-analyysi ja rakennusteollisuus. Markkina-analyysin teoria kertoo miten markkinoiden kokoa ja kehitysnäkymiä voidaan arvioida sekä kilpailija-analyysistä, alan trendien tunnistamisesta ja riskien arvioimisesta markkinoilla. Rakennusteollisuuden osiossa perehdytään rakennusteollisuuteen Suomessa sekä siihen, miten se on muuttunut, Suomen talouden kehitysnäkymiin, rautakauppojen toimintaan Suomessa, silikonituotteisiin sekä lainsäädäntöön koskien rakennustuotteita ja tuoteperhettä.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kolmen tutkimusmenetelmän avulla, jotka ovat dokumenttianalyysi, havainnointi ja teemahaastattelu. Dokumenttianalyysin avulla tutkittiin rakennus- ja rakennustuoteteollisuuden kokoa ja sen kehitysnäkymiä. Havainnoinnin avulla tutkittiin mitä kilpailijoita silikonituotteissa rautakaupoissa on. Teemahaastatteluilla tutkittiin markkinoiden kilpailutilannetta sekä trendejä ja riskejä. Teemahaastatteluita kohdistettiin rautakauppatoimijoille ja rakennusmateriaaleja valmistavan yrityksen johtohenkilöille.
Tutkimus kertoo, että Suomen rakennusmateriaalimarkkina on pieni silikonituotteiden osalta ja kehitys rakennus- ja rakennustuotetuotannon suhteen on ollut noususuhdanteessa, mutta hieman hiipuu lähitulevaisuudessa. Silikonituotemarkkinoilla suurimmat kilpailijat ovat Kiilto, Weber, Sika ja Casco. Uuden yrityksen on vaikeaa tulla markkinoille vakiintuneiden tuotemerkkien takia. Trendejä silikonituotteissa ei ole, sillä silikonit linkittyvät muihin tuotteisiin. Riskeinä ovat lainsäädännölliset asiat, talouden muutokset sekä rautakauppojen ja teollisuuden välisen kommunikoinnin väheneminen. Kehitysehdotuksena on keskittää myynti rautakaupoille siten, että rautakaupat myyvät toimeksiantajan tuotteita omalla etiketillään. Tämä on markkinarako, jonka kautta saadaan markkina-aluetta ja pystytään kilpailemaan vakiintuneiden kilpailijoiden kanssa. Toinen vaihtoehto olisi kehittää kokonaan uudenlainen tuote.