Oppaana mediamatkalla : Mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa
Penttinen, Katja (2018)
Penttinen, Katja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113472
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on mediakasvatuskumppanuus ja sen toteuttaminen varhaiskasvatuksessa. Työn tavoitteena oli tukea Utran ja Ollilan päiväkotien henkilökuntaa toteuttamaan mediakasvatusta. Tukemisella tarkoitetaan medioihin ja niiden käyttöön liittyvän tiedon ja ideoiden jakamista sekä näkökulman laajentamista, mikä kaikki on mediakasvatusta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli auttaa päiväkotien henkilökuntaa mediakasvatuksen toteuttamisessa valmistamalla heille käyttöön erilaisia harjoituksia sisältävä opas sekä pitämällä heille koulutus mediakasvatuksesta.
Järjestin mediakasvatustuokion Utran päiväkodilla päiväkodin henkilökunnalle. Lisäksi valmistelin Utran ja Ollillan päiväkotien käyttöön oppaan, johon kokosin erilaisia mediakasvatuksellisia harjoituksia. Tuokion sekä oppaan suunnittelussa osallistin Utran päiväkodin varhaiskasvattajia haastatteluiden ja kyselyiden avulla.
Tuokion sekä oppaan kautta tuettiin varhaiskasvattajien toteuttamaa mediakasvatusta. Tuokiosta saadun palautteen perusteella tapahtuma muun muassa lisäsi kiinnostusta ja antoi ideoita mediakasvatukseen. Mediakasvatustuokiota pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä ja siitä katsottiin saadun käytännönläheisiä vinkkejä päivittäiseen mediakasvatuksen toteutukseen. Myös oppaan katsottiin helpottavan mediakasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli auttaa päiväkotien henkilökuntaa mediakasvatuksen toteuttamisessa valmistamalla heille käyttöön erilaisia harjoituksia sisältävä opas sekä pitämällä heille koulutus mediakasvatuksesta.
Järjestin mediakasvatustuokion Utran päiväkodilla päiväkodin henkilökunnalle. Lisäksi valmistelin Utran ja Ollillan päiväkotien käyttöön oppaan, johon kokosin erilaisia mediakasvatuksellisia harjoituksia. Tuokion sekä oppaan suunnittelussa osallistin Utran päiväkodin varhaiskasvattajia haastatteluiden ja kyselyiden avulla.
Tuokion sekä oppaan kautta tuettiin varhaiskasvattajien toteuttamaa mediakasvatusta. Tuokiosta saadun palautteen perusteella tapahtuma muun muassa lisäsi kiinnostusta ja antoi ideoita mediakasvatukseen. Mediakasvatustuokiota pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä ja siitä katsottiin saadun käytännönläheisiä vinkkejä päivittäiseen mediakasvatuksen toteutukseen. Myös oppaan katsottiin helpottavan mediakasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa.