Potilaan palvelukokemus haavanhoidosta
Kaipainen, Emma; Melentjeff, Anni (2018)
Kaipainen, Emma
Melentjeff, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haavanhoidosta potilaille syntyviä palvelukokemuksia Hyvinkään sairaalan kirurgisella vuodeosastolla. Tavoitteena oli palvelumuotoilun menetelmää hyödyntäen kerätä asiakasymmärrystä haavanhoitopotilailta ja sen avulla kartoittaa mahdollisia haavanhoitotilanteiden kehityskohteita. Opinnäytetyön tulosten pohjalta haavanhoitoa on mahdollista kehittää potilaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui haavanhoidon osatekijöiden teoriasta, aiemmista tutkimuksista ja artikkeleista. Keskeisimmät haavanhoidon osatekijät tässä opinnäytetyössä olivat haavan konkreettinen hoito, kivunhoito haavanhoidon yhteydessä sekä vuorovaikutuksellinen ohjaaminen. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin palvelumuotoilun prosessi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun vaiheista toteutettiin ensimmäinen vaihe, eli asiakasymmärryksen hankkiminen. Lisäksi aloitettiin kehitysideointivaihetta. Asiakasymmärrystä saatiin havainnoimalla ja haastattelemalla kuutta haavanhoitopotilasta. Saatu aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysillä.
Merkittävimmät haavanhoidon palvelukokemukseen vaikuttavat tekijät olivat kivunhoito ja –arviointi sekä hoitajan vuorovaikutuksellinen ohjaaminen haavanhoidon yhteydessä. Potilaat kertoivat palvelukokemuksen paranevan kivun vähentyessä ja hoitajan ohjatessa kattavasti. Myös hoitajan vuorovaikutustyyli vaikutti potilaiden kokemuksiin.
Tulokset olivat pääsääntöisesti aikaisempien tutkimusten tulosten mukaisia. Kehitysehdotukseksi nousi palvelumuotoiluprosessin jatkaminen seuraaviin vaiheisiin. Kehityskohteita olivat ympäristön huomiointi, kivun hoito ja kivun arviointi sekä vuorovaikutukselliseen ohjaamiseen panostaminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui haavanhoidon osatekijöiden teoriasta, aiemmista tutkimuksista ja artikkeleista. Keskeisimmät haavanhoidon osatekijät tässä opinnäytetyössä olivat haavan konkreettinen hoito, kivunhoito haavanhoidon yhteydessä sekä vuorovaikutuksellinen ohjaaminen. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin palvelumuotoilun prosessi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun vaiheista toteutettiin ensimmäinen vaihe, eli asiakasymmärryksen hankkiminen. Lisäksi aloitettiin kehitysideointivaihetta. Asiakasymmärrystä saatiin havainnoimalla ja haastattelemalla kuutta haavanhoitopotilasta. Saatu aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysillä.
Merkittävimmät haavanhoidon palvelukokemukseen vaikuttavat tekijät olivat kivunhoito ja –arviointi sekä hoitajan vuorovaikutuksellinen ohjaaminen haavanhoidon yhteydessä. Potilaat kertoivat palvelukokemuksen paranevan kivun vähentyessä ja hoitajan ohjatessa kattavasti. Myös hoitajan vuorovaikutustyyli vaikutti potilaiden kokemuksiin.
Tulokset olivat pääsääntöisesti aikaisempien tutkimusten tulosten mukaisia. Kehitysehdotukseksi nousi palvelumuotoiluprosessin jatkaminen seuraaviin vaiheisiin. Kehityskohteita olivat ympäristön huomiointi, kivun hoito ja kivun arviointi sekä vuorovaikutukselliseen ohjaamiseen panostaminen.