Perehdytyskansio Pilke musiikkipäiväkoti Onnimanniin
Ikonen, Veera; Komppa, Emma (2018)
Ikonen, Veera
Komppa, Emma
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113533
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä perehdytyskansio Pilke organisaation musiikkipäiväkoti Onnimanniin. Perehdytyskansio suunniteltiin vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin perehdyttämisen kehittämiseksi.
Perehdytyskansio laadittiin Onnimannin henkilöstöä osallistavin menetelmin. Näin kansion sisältö kohdistui käytännön perehdytystarpeisiin ja koostui todellisista käytännön työhön vaikuttavista aiheista. Tuotos tarjoaa tietoa päiväkodin toimintatavoista yksien kansien välissä. Perehdytyskansioon sisällytettiin perehdytystä ohjaava lomake, joka myötävaikuttaa perehdytyksen etenemiseen ja tarkoituksenmukaisten asioiden läpikäymiseen prosessissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päiväkodin varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen ja työhyvinvointiin vaikuttaminen. Henkilöstön suunnitelmallinen perehdytys turvaa lapsen etua ja oikeutta tavoitteelliseen varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyön fokuksessa oli edistää työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä sekä toimimista työyhteisön jäsenenä päiväkoti Onnimannissa. Päiväkodin työyhteisö arvioi perehdyttämiskansion vastaamaan kartoitusvaiheessa esitettyihin toiveisiin. Perehdytyskansion arvioitiin olevan selkeä kokonaisuus, joka sisältää kaiken oleellisen materiaalin uuden tulokkaan perehdytysprosessissa.
Perehdytyskansio laadittiin Onnimannin henkilöstöä osallistavin menetelmin. Näin kansion sisältö kohdistui käytännön perehdytystarpeisiin ja koostui todellisista käytännön työhön vaikuttavista aiheista. Tuotos tarjoaa tietoa päiväkodin toimintatavoista yksien kansien välissä. Perehdytyskansioon sisällytettiin perehdytystä ohjaava lomake, joka myötävaikuttaa perehdytyksen etenemiseen ja tarkoituksenmukaisten asioiden läpikäymiseen prosessissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päiväkodin varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen ja työhyvinvointiin vaikuttaminen. Henkilöstön suunnitelmallinen perehdytys turvaa lapsen etua ja oikeutta tavoitteelliseen varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyön fokuksessa oli edistää työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä sekä toimimista työyhteisön jäsenenä päiväkoti Onnimannissa. Päiväkodin työyhteisö arvioi perehdyttämiskansion vastaamaan kartoitusvaiheessa esitettyihin toiveisiin. Perehdytyskansion arvioitiin olevan selkeä kokonaisuus, joka sisältää kaiken oleellisen materiaalin uuden tulokkaan perehdytysprosessissa.