Uuden työntekijän perehdyttäminen asiakaspalvelijaksi : Case: Cubus Willa Hyvinkää
Tervo, Nea (2018)
Tervo, Nea
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113502
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi Cubus Willa Hyvinkään esimiehen pyynnöstä laatia uuden työntekijän perehdytyssuunnitelma. Liikkeessä ei aiemmin ollut käytössä tarkkaa suunnitelmaa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen, joten opinnäytetyö tehtiin todelliseen tarpeeseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten uusia työntekijöitä tulisi perehdyttää asiakaspalvelun osaajiksi. Perehdyttämisen teoriaa tarkasteltiin muun muassa työturvallisuuden ja myynnin edistämisen näkökulmista. Lähdeaineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallista materiaalia, työturvallisuuslakia ja verkkoaineistoja. Toiminnallisessa osuudessa käytettiin tutkimusmetodina Kankaan (2003) viiden askeleen perehdyttämismenetelmää, ja pohdittiin, miten perehdytystä asiakaspalvelutilanteisiin voisi kehittää Cubus Willa Hyvinkäällä.
Uutta työntekijää perehdytettiin kaksi viikkoa kestäneen jakson aikana keväällä 2017. Perehdytys onnistui hienosti, ja perehdytettävästä tuli hyvä asiakaspalvelija sekä tärkeä osa Cubus Willa Hyvinkään henkilökuntaa. Menetelmä on sopiva toistettavaksi, ja sitä on tarkoitus vastaisuudessa käyttää uusien työntekijöiden perehdyttämiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten uusia työntekijöitä tulisi perehdyttää asiakaspalvelun osaajiksi. Perehdyttämisen teoriaa tarkasteltiin muun muassa työturvallisuuden ja myynnin edistämisen näkökulmista. Lähdeaineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallista materiaalia, työturvallisuuslakia ja verkkoaineistoja. Toiminnallisessa osuudessa käytettiin tutkimusmetodina Kankaan (2003) viiden askeleen perehdyttämismenetelmää, ja pohdittiin, miten perehdytystä asiakaspalvelutilanteisiin voisi kehittää Cubus Willa Hyvinkäällä.
Uutta työntekijää perehdytettiin kaksi viikkoa kestäneen jakson aikana keväällä 2017. Perehdytys onnistui hienosti, ja perehdytettävästä tuli hyvä asiakaspalvelija sekä tärkeä osa Cubus Willa Hyvinkään henkilökuntaa. Menetelmä on sopiva toistettavaksi, ja sitä on tarkoitus vastaisuudessa käyttää uusien työntekijöiden perehdyttämiseen.