"Ihan chilli mesta" : kokemuksia Lystimäen avohuollon sijoituksesta videolla
Anttila, Jonathan; Heino, Jenna; Demir, Merve (2018)
Anttila, Jonathan
Heino, Jenna
Demir, Merve
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113459
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä Lystimäen avohuollon sijoitusosaston kanssa. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kokemuksellisen videon tekeminen. Videon avulla on tarkoitus parantaa asiakassuhteen aloittamisen kokemusta Lystimäen avohuollon sijoitusosastolle muuttavien nuorten osalta. Videon tarkoituksena on myös toimia uutena työmenetelmänä Lystimäen työntekijöille. Halusimme videon avulla tuoda esille realistisen kuvan sijoitusosaston arjesta ja nuorten kokemuksista mahdollisten ennakkoluulojen vähentämiseksi. Videota on tarkoitus esittää silloin, kun nuori tulee ensimmäistä kertaa tutustumaan Lystimäkeen.
Kehittämishankkeen teoreettisessa viitekehyksessä perehdyimme lastensuojeluun, lastensuojelulakiin sekä sijoituksen alkuun, syihin ja eri vaiheisiin. Perehdyimme myös videoon työmenetelmänä osana modernia tarinankerrontaa sekä metodologisiin asetelmiin.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä media-alan opiskelijan kanssa. Opiskelijan rooli opinnäytetyössämme oli vastata videon kuvauksesta, tarvittavasta laitteistosta, äänityksestä ja editoinnista. Pidimme kevyet haastattelut Lystimäen avohuollon sijoitusosastolla asuville nuorille, jotka kertoivat heidän kokemuksistaan sijoituksesta, sen alkuvaiheista ja ennakkoluuloista. Haastatteluiden avulla teimme käsikirjoituksen videolle. Äänitimme saamamme vastaukset sekä esiinnyimme itse myös videolla nuorten identiteetin salaamisen takaamiseksi.
Video arvioitiin lopuksi teemahaastattelua apuna käyttäen. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluna kahdelle avohuollon sijoitusosaston nuorelle. Kolmelle työntekijälle teemahaastattelu pidettiin ryhmähaastattelun muodossa. Yhdeltä työntekijältä vastaukset saatiin sähköpostitse. Haastatteluissa kävimme läpi teemoja, jotka käsittelivät videon realistisuutta, vaikuttavuutta sekä hyödyllisyyttä. Peilasimme saatuja vastauksia asettamaamme tavoitteeseen.
Video uutena työmenetelmänä Lystimäen työntekijöille arvioinnista saatujen vastausten perusteella osoittautui käyttökelpoiseksi. Videolla onnistuttiin kuvaamaan ja kertomaan arjesta nuorten näkökulmasta realistisesti sekä todenmukaisesti. Työntekijät kokevat, että video on hyödyllinen ja sitä voidaan hyödyntää uuden nuoren tutustuessa Lystimäkeen.
Kehittämishankkeen teoreettisessa viitekehyksessä perehdyimme lastensuojeluun, lastensuojelulakiin sekä sijoituksen alkuun, syihin ja eri vaiheisiin. Perehdyimme myös videoon työmenetelmänä osana modernia tarinankerrontaa sekä metodologisiin asetelmiin.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä media-alan opiskelijan kanssa. Opiskelijan rooli opinnäytetyössämme oli vastata videon kuvauksesta, tarvittavasta laitteistosta, äänityksestä ja editoinnista. Pidimme kevyet haastattelut Lystimäen avohuollon sijoitusosastolla asuville nuorille, jotka kertoivat heidän kokemuksistaan sijoituksesta, sen alkuvaiheista ja ennakkoluuloista. Haastatteluiden avulla teimme käsikirjoituksen videolle. Äänitimme saamamme vastaukset sekä esiinnyimme itse myös videolla nuorten identiteetin salaamisen takaamiseksi.
Video arvioitiin lopuksi teemahaastattelua apuna käyttäen. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluna kahdelle avohuollon sijoitusosaston nuorelle. Kolmelle työntekijälle teemahaastattelu pidettiin ryhmähaastattelun muodossa. Yhdeltä työntekijältä vastaukset saatiin sähköpostitse. Haastatteluissa kävimme läpi teemoja, jotka käsittelivät videon realistisuutta, vaikuttavuutta sekä hyödyllisyyttä. Peilasimme saatuja vastauksia asettamaamme tavoitteeseen.
Video uutena työmenetelmänä Lystimäen työntekijöille arvioinnista saatujen vastausten perusteella osoittautui käyttökelpoiseksi. Videolla onnistuttiin kuvaamaan ja kertomaan arjesta nuorten näkökulmasta realistisesti sekä todenmukaisesti. Työntekijät kokevat, että video on hyödyllinen ja sitä voidaan hyödyntää uuden nuoren tutustuessa Lystimäkeen.