Yrittäjyyskasvatus osana oppilaitosten innovaatiotoimintaa : SHAKE – innovaatiokokeilujen uusi malli
Kantanen, Maisa; Hytinkoski, Pekka; Wickström, Marja (2018)
Kantanen, Maisa
Hytinkoski, Pekka
Wickström, Marja
Editoija
Kantanen, Maisa
Hytinkoski, Pekka
Wickström, Marja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-088-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-088-3
Tiivistelmä
Ei ole sattumaa, että juuri yrittäjyyskasvatus on saanut paljon painoarvoa SHAKE– innovaatiokokeilujen uusi malli -hankkeessamme. Tässä hankkeen toisessa julkaisussa Yrittäjyyskasvatus osana oppilaitosten innovaatiotoimintaa on teemana kokeilukulttuurin soveltaminen ja opitun hyödyntäminen työelämässä ja yhteistyöverkoston eri tarpeissa. Julkaisun tavoitteena on kertoa opetushenkilöstölle sekä opetuksen kehittämisen parissa työskenteleville kiinnostavista kokeiluista. Julkaisu rakentuu seuraavasti: ensimmäinen osa sisältää artikkelit, jotka liittyvät opetuksen ja opettajuuden kehittämiseen, ja toinen osa sisältää puolestaan artikkelit, jotka linkittävät teemaa työelämäyhteistyöhön ja yrittäjyyteen. Myös tulevaisuusnäkökulma on mukana – miten hankkeessa tehtyä ja opittua on mahdollista hyödyntää jatkossa.
Tämän julkaisun osassa 1, Opetuksen ja opettajuuden kehittäminen, teemaa avataan artikkeleissa, joista ensimmäisessä Maisa Kantanen esittelee opettajien pedagogisen koulutuksen osana innovaatiotoiminnan käytänteiden kehittämistä. Opettajuuden muutoksessa tehtävänkuvat laajenevat muun muassa erilaiseen verkostotyöhön. Jatkuvalle täydennyskoulutukselle nähdään tarvetta tulevaisuudessakin.
Kristiina Kinnunen selvittää artikkelissaan yrittäjyyskasvatuksen kokeilukulttuurin hyödyntämistä pedagogiikan näkökulmasta Belgiassa toteutuvan Erasmus- opettajavaihtotehtävän sisällön suunnitteluprosessissaan. Mia Pesonen kuvaa puolestaan samaisen osa 1 -kokonaisuuden artikkelissaan, kuinka palvelumuotoilua hyödyntäen kehitettiin uutta Brändinä Minä Oy -verkkokurssia. Kurssin suunnitteluprosessissa moniammatillinen ryhmä opiskelijoita, yrittäjiä, opettajia ja hanketoteuttajia suunnitteli yhdessä verkkokurssin askelmerkit sekä runsaasti ajankohtaisia, toteuttamiskelpoisia sisältöjä. Tämän osan viimeisessä artikkelissa Pekka Hytinkoski puolestaan vertailee uusvanhoja osuuskuntayrittäjyyden verkko-opetuksen linjauksia.
Tämän julkaisun osassa 2, Työelämäyhteistyö ja yrittäjyys, teemaa avaavat Johanna Koposen ja Vesa Liukkosen artikkelit, jotka käsittelevät Nuori Yrittäjyys (NY) -toiminnan tarjoamia kokemuksia messujen, kilpailujen ja NY 24h-leirien tuoman annin osalta. Seuraavaksi Taisto Hirvonen kuvaa artikkelissaan Pieksämäen alueen monipuolista työelämä- ja oppilaitosyhteistyötä selvityksineen, haastatteluineen, koulutuksineen ja toimintatapojen mallinnuksineen sekä saatuja oivallisia kokemuksia yrittäjyyskasvatusteemaisesta hankeyhteistyöstä. Viimeisessä artikkelissa Pekka Hytinkoski tarkastelee artikkelissaan opiskelijayrittäjyyden tulevaisuuden näkymiä. Jatkossakin opiskelijayrittäjyys näyttäytyy kanavana, jossa nuoret voivat edistää opintojaan, ansaita rahaa ja hankkia työkokemusta, mutta samalla myös kehittää ja testata uusia palvelu- ja tuoteideoitaan.
Tämän julkaisun osassa 1, Opetuksen ja opettajuuden kehittäminen, teemaa avataan artikkeleissa, joista ensimmäisessä Maisa Kantanen esittelee opettajien pedagogisen koulutuksen osana innovaatiotoiminnan käytänteiden kehittämistä. Opettajuuden muutoksessa tehtävänkuvat laajenevat muun muassa erilaiseen verkostotyöhön. Jatkuvalle täydennyskoulutukselle nähdään tarvetta tulevaisuudessakin.
Kristiina Kinnunen selvittää artikkelissaan yrittäjyyskasvatuksen kokeilukulttuurin hyödyntämistä pedagogiikan näkökulmasta Belgiassa toteutuvan Erasmus- opettajavaihtotehtävän sisällön suunnitteluprosessissaan. Mia Pesonen kuvaa puolestaan samaisen osa 1 -kokonaisuuden artikkelissaan, kuinka palvelumuotoilua hyödyntäen kehitettiin uutta Brändinä Minä Oy -verkkokurssia. Kurssin suunnitteluprosessissa moniammatillinen ryhmä opiskelijoita, yrittäjiä, opettajia ja hanketoteuttajia suunnitteli yhdessä verkkokurssin askelmerkit sekä runsaasti ajankohtaisia, toteuttamiskelpoisia sisältöjä. Tämän osan viimeisessä artikkelissa Pekka Hytinkoski puolestaan vertailee uusvanhoja osuuskuntayrittäjyyden verkko-opetuksen linjauksia.
Tämän julkaisun osassa 2, Työelämäyhteistyö ja yrittäjyys, teemaa avaavat Johanna Koposen ja Vesa Liukkosen artikkelit, jotka käsittelevät Nuori Yrittäjyys (NY) -toiminnan tarjoamia kokemuksia messujen, kilpailujen ja NY 24h-leirien tuoman annin osalta. Seuraavaksi Taisto Hirvonen kuvaa artikkelissaan Pieksämäen alueen monipuolista työelämä- ja oppilaitosyhteistyötä selvityksineen, haastatteluineen, koulutuksineen ja toimintatapojen mallinnuksineen sekä saatuja oivallisia kokemuksia yrittäjyyskasvatusteemaisesta hankeyhteistyöstä. Viimeisessä artikkelissa Pekka Hytinkoski tarkastelee artikkelissaan opiskelijayrittäjyyden tulevaisuuden näkymiä. Jatkossakin opiskelijayrittäjyys näyttäytyy kanavana, jossa nuoret voivat edistää opintojaan, ansaita rahaa ja hankkia työkokemusta, mutta samalla myös kehittää ja testata uusia palvelu- ja tuoteideoitaan.