Kuntoutusohjaus sosiaalisena kuntoutuksena mielenterveystyössä : Asiakaslähtöinen BIKVA-malli arviointi
Penna, Virpi (2018)
Penna, Virpi
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213651
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli parantaa Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrisessa säätiössä tuotettavan kuntoutusohjauksen laatua. Tavoitteena oli tuottaa toimenpide-ehdotuksia kuntoutusohjauksen laadun parantamiseksi. Kuntoutusohjausta tarkasteltiin yhtenä sosiaalisen kuntoutuksen muotona.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin laadulliseen tiedonkeruuseen pohjautuvaa BIKVA-malli arviointia, jossa lähtökohtana ovat asiakkaiden näkemykset palvelun laadusta ja vaikuttavuudesta. Asiakkaiden näkemykset palvelusta vietiin kuntoutusohjauksen työntekijöiden sekä säätiön johdon ja tilaajan edustajan arvioitaviksi.
Asiakkaiden ryhmähaastattelun tuloksena tuotettiin yhdeksän hyvää ja kuusi kehitettävää teemaa kuntoutusohjauksessa. Näistä viidestätoista teemasta tiivistettiin sisällönanalyysin menetelmää soveltaen neljä keskeistä kuntoutusohjausta koskevaa yläteemaa. Teemat koskivat kuntoutusohjauksen kotiin jalkautuvaa luonnetta, asiakkaan ja työntekijän välistä vuorovaikutusta ja yhteistyösuhdetta sekä palvelun saavutettavuutta ja saatavuuteen liittyvää tarpeiden määrittelyä.
Neljän yläteeman ja niihin liittyvien eri sidosryhmien esittämien kehittämisehdotusten pohjalta laadittiin toimenpide-ehdotukset kuntoutusohjauksen laadun parantamiseksi. Toimenpide-ehdotukset sisälsivät palvelukuvauksen ja palveluprosessin päivittämisen, kuntoutuksen viitekehykseen ja välineisiin syvemmän perehtymisen, ammatillisen työotteen reflektoinnin välineiden lisäämisen, yhteistyön laajentamisen asiakkaan kuntoutumisen arvioinnissa ja suunnitelman laatimisen kuntoutusohjauspalvelusta tiedottamiseksi ja markkinoimiseksi.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin laadulliseen tiedonkeruuseen pohjautuvaa BIKVA-malli arviointia, jossa lähtökohtana ovat asiakkaiden näkemykset palvelun laadusta ja vaikuttavuudesta. Asiakkaiden näkemykset palvelusta vietiin kuntoutusohjauksen työntekijöiden sekä säätiön johdon ja tilaajan edustajan arvioitaviksi.
Asiakkaiden ryhmähaastattelun tuloksena tuotettiin yhdeksän hyvää ja kuusi kehitettävää teemaa kuntoutusohjauksessa. Näistä viidestätoista teemasta tiivistettiin sisällönanalyysin menetelmää soveltaen neljä keskeistä kuntoutusohjausta koskevaa yläteemaa. Teemat koskivat kuntoutusohjauksen kotiin jalkautuvaa luonnetta, asiakkaan ja työntekijän välistä vuorovaikutusta ja yhteistyösuhdetta sekä palvelun saavutettavuutta ja saatavuuteen liittyvää tarpeiden määrittelyä.
Neljän yläteeman ja niihin liittyvien eri sidosryhmien esittämien kehittämisehdotusten pohjalta laadittiin toimenpide-ehdotukset kuntoutusohjauksen laadun parantamiseksi. Toimenpide-ehdotukset sisälsivät palvelukuvauksen ja palveluprosessin päivittämisen, kuntoutuksen viitekehykseen ja välineisiin syvemmän perehtymisen, ammatillisen työotteen reflektoinnin välineiden lisäämisen, yhteistyön laajentamisen asiakkaan kuntoutumisen arvioinnissa ja suunnitelman laatimisen kuntoutusohjauspalvelusta tiedottamiseksi ja markkinoimiseksi.