MYYMÄLÖIDEN VASTAAVAROOLIEN UUDISTUMINEN MYYMÄLÄRYHMÄN MESTARIROOLEIKSI – PEREHDYTYKSEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN
Karppanen, Jaana (2018)
Karppanen, Jaana
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213661
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia ja arvioida myymäläryhmien mestareiden perehdytystä Alko Oy:ssä. Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia uuden roolin aloitusta heidän näkökulmastaan sekä etsiä kehittämiskohteita seuraavien mestareiden perehdytykseen. Ensimmäiset mestarit aloittivat uudessa työtehtävässä lokakuussa 2017.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä Alko Oy:n palvelu- ja valikoimamestareille sekä palvelupäälliköille tehtyä Webropol-kyselyä. Kyselyssä oli myös avoimia kysymyksiä, joiden avulla saatiin lisäinformaatiota tutkimukseen. Teoreettisen osan tutkimuksessa muodostavat perehdytys, työroolin uudistuminen ja lähiesimiehen tuki osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia palvelu- ja valikoimamestareiden perehdyttämiseen. Ensimmäisten mestareiden perehdytyksistä löydettiin hyviä käytänteitä, joita voidaan hyödyntää jatkossa.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä Alko Oy:n palvelu- ja valikoimamestareille sekä palvelupäälliköille tehtyä Webropol-kyselyä. Kyselyssä oli myös avoimia kysymyksiä, joiden avulla saatiin lisäinformaatiota tutkimukseen. Teoreettisen osan tutkimuksessa muodostavat perehdytys, työroolin uudistuminen ja lähiesimiehen tuki osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia palvelu- ja valikoimamestareiden perehdyttämiseen. Ensimmäisten mestareiden perehdytyksistä löydettiin hyviä käytänteitä, joita voidaan hyödyntää jatkossa.