Usean työtehtävän yhdistäminen independent-lyhytelokuvan tuotannossa
Salmi, Olli (2018)
Salmi, Olli
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313730
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee usean eri työtehtävän yhdistämistä riippumattoman lyhytelokuvan tuotannossa. Opinnäytetyön tarkoitus on havainnollistaa riippumattoman elokuvanteon mahdollisuuksia ja rohkaista nuoria elokuvantekijöitä löytämään oma äänensä elokuvanteossa rajallisista resursseista huolimatta. Reflektoin opinnäytetyössäni kokemuksiani tuottajana ja ohjaajana Sankarin hauta -lyhytelokuvan tuotannossa suhteessa elokuvanteon yleisiin toimintamalleihin. Lähdeaineistona on käytetty alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä tukemaan kokemustani independent-elokuvien tuotannossa.
Usean työtehtävän yhdistäminen on joskus indie-tuotannolle elinehto. Tällä vastataan usein resurssien riittämättömyyteen elokuvan toteutuksessa. Monen eri ihmisen aikataulujen, työelämän ja taloudellisen tilanteen yhdistäminen on haaste independent-elokuvien taloudellisen kannattamattomuuden takia. Silti indie-elokuvia tehdään isoin taloudellisin riskein yksityiselämän kustannuksella. Liika tinkiminen toteutuksessa voi kuitenkin kostautua ja vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Tärkeää on ymmärtää, missä ja milloin moniroolisuutta tulee hyödyntää ja milloin se on tuotannolle haitallista.
Sankarin hauta -lyhytelokuvan kaksivuotinen tuotanto tuli päätökseen keväällä 2018. Toimin elokuvan tuottajan ja ohjaajan roolien lisäksi näyttelijänä, sekä vastasin pääosin leikkaamisesta ja osasta jälkitöistä. Usean roolin yhdistäminen ei ollut elokuvalle rasite vaan voimavara, joka opetti rahan suhteesta taiteellisiin päätöksiin. Usean roolin yhdistäminen ei ole kuitenkaan tavoitteellinen tila, johon rahoitetun ammattilaistuotannon tulisi päätyä, sillä liiallinen yhdelle ihmiselle keskittyvä kontrolli ei tuo riittävää etäisyyttä työn tarkasteluun. Independent-tuotantojen täytyy pitää tästä huolta käyttämällä riittävästi ulkopuolista apua elokuvan arvioinnissa prosessin aikana.
Resursseja tärkeämpää elokuvanteossa on huolellinen suunnittelu ja riittävä ajankäyttö. Mitä aiemmin tuotannossa otetaan huomioon resurssien riittäminen, sitä paremmin ne tukevat lopullista elokuvaa. Elokuvan tuotannossa säästämisen aloittaminen jo ideointivaiheessa ei tarkoita, että elokuva tulisi sijoittaa tosielämään. Elokuvan todellisuus syntyy elokuvan itsensä sisällä, joten vain tekijöiden mielikuvitus on rajana sen todellisuuden luomisessa. Sodan aikaan sijoittuva Sankarin hauta pyrkii näin toimimaan rohkaisevana esimerkkinä elokuvan tekemistä vaikeuttavien ennakkoluulojen ja rajojen rikkomiselle, sekä löytämään balanssin talouden ja taiteellisuuden välillä elokuvan tekemisessä.
Usean työtehtävän yhdistäminen on joskus indie-tuotannolle elinehto. Tällä vastataan usein resurssien riittämättömyyteen elokuvan toteutuksessa. Monen eri ihmisen aikataulujen, työelämän ja taloudellisen tilanteen yhdistäminen on haaste independent-elokuvien taloudellisen kannattamattomuuden takia. Silti indie-elokuvia tehdään isoin taloudellisin riskein yksityiselämän kustannuksella. Liika tinkiminen toteutuksessa voi kuitenkin kostautua ja vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Tärkeää on ymmärtää, missä ja milloin moniroolisuutta tulee hyödyntää ja milloin se on tuotannolle haitallista.
Sankarin hauta -lyhytelokuvan kaksivuotinen tuotanto tuli päätökseen keväällä 2018. Toimin elokuvan tuottajan ja ohjaajan roolien lisäksi näyttelijänä, sekä vastasin pääosin leikkaamisesta ja osasta jälkitöistä. Usean roolin yhdistäminen ei ollut elokuvalle rasite vaan voimavara, joka opetti rahan suhteesta taiteellisiin päätöksiin. Usean roolin yhdistäminen ei ole kuitenkaan tavoitteellinen tila, johon rahoitetun ammattilaistuotannon tulisi päätyä, sillä liiallinen yhdelle ihmiselle keskittyvä kontrolli ei tuo riittävää etäisyyttä työn tarkasteluun. Independent-tuotantojen täytyy pitää tästä huolta käyttämällä riittävästi ulkopuolista apua elokuvan arvioinnissa prosessin aikana.
Resursseja tärkeämpää elokuvanteossa on huolellinen suunnittelu ja riittävä ajankäyttö. Mitä aiemmin tuotannossa otetaan huomioon resurssien riittäminen, sitä paremmin ne tukevat lopullista elokuvaa. Elokuvan tuotannossa säästämisen aloittaminen jo ideointivaiheessa ei tarkoita, että elokuva tulisi sijoittaa tosielämään. Elokuvan todellisuus syntyy elokuvan itsensä sisällä, joten vain tekijöiden mielikuvitus on rajana sen todellisuuden luomisessa. Sodan aikaan sijoittuva Sankarin hauta pyrkii näin toimimaan rohkaisevana esimerkkinä elokuvan tekemistä vaikeuttavien ennakkoluulojen ja rajojen rikkomiselle, sekä löytämään balanssin talouden ja taiteellisuuden välillä elokuvan tekemisessä.