Visual Effects for a 3D Action Game
Mattila, Meri (2018)
Mattila, Meri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213657
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia teoriaa visuaalisten efektien takana sekä kehittää osaamista visuaalisten efektien luomisessa. Opinnäytetyössä tutustuttiin visuaalisten efektien taiteellisiin perusteisiin. Teoriaa sovellettiin visuaalisten efektien toteuttamisessa 3D toimintapelin prototyyppiin.
Opinnäytetyö on koonnut taiteellisia periaatteita visuaalisten efektien tukemiseksi. Teoria käsittelee efektien yhteyttä pelattavuuteen, väriopin perusteita, muotokieltä ja efekteille tärkeitä animaation perusperiaatteita. Tämän jälkeen opinnäytetyössä haetaan esimerkki efektejä arkkinoilla olevista peleistä. Viimeisenä käsitellään efektien luomisprosessia, työkaluja joita käytettiin opinnäytetyössä
ja käydään läpi visuaaliset efektit, jotka rakennettiin aiemmin opitun teorian pohjalta. Näin opinnäytetyötä varten syntyi viisi efektiä: miekan huitaisu, indikaatio osumiselle, teleportaatio, laaseri sekä power-up indikaatio. Opinnäytetyötä kannattaa käyttää yhtenä ohjeena visuaalisten efektien maailmaan, koska aiheeseen löytyy monia muitakin lähestymistapoja, joita tämä o pinnäytetyö ei käsittele.
Opinnäytetyö auttoi kehittämään graafisia taitoja visuaalisten efektien parissa ja opitusta tulee olemaan paljon hyötyä tulevaisuudessa. Vaikka lopputulos ei ole yhtä hiottu kuin alkuperäisen suunnitelman mukaan, on opinnäytetyöstä ollut paljon hyötyä peligraafikkona kehittymisessä.
Opinnäytetyö on koonnut taiteellisia periaatteita visuaalisten efektien tukemiseksi. Teoria käsittelee efektien yhteyttä pelattavuuteen, väriopin perusteita, muotokieltä ja efekteille tärkeitä animaation perusperiaatteita. Tämän jälkeen opinnäytetyössä haetaan esimerkki efektejä arkkinoilla olevista peleistä. Viimeisenä käsitellään efektien luomisprosessia, työkaluja joita käytettiin opinnäytetyössä
ja käydään läpi visuaaliset efektit, jotka rakennettiin aiemmin opitun teorian pohjalta. Näin opinnäytetyötä varten syntyi viisi efektiä: miekan huitaisu, indikaatio osumiselle, teleportaatio, laaseri sekä power-up indikaatio. Opinnäytetyötä kannattaa käyttää yhtenä ohjeena visuaalisten efektien maailmaan, koska aiheeseen löytyy monia muitakin lähestymistapoja, joita tämä o pinnäytetyö ei käsittele.
Opinnäytetyö auttoi kehittämään graafisia taitoja visuaalisten efektien parissa ja opitusta tulee olemaan paljon hyötyä tulevaisuudessa. Vaikka lopputulos ei ole yhtä hiottu kuin alkuperäisen suunnitelman mukaan, on opinnäytetyöstä ollut paljon hyötyä peligraafikkona kehittymisessä.