Kannustepalkkiomallin vaikutus työmotivaatioon
Paukku, Kaisa (2018)
Paukku, Kaisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313758
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Työssä tutkittiin, kuinka toimeksiantajayrityksessä käytössä oleva kannustepalkkiomalli vaikuttaa henkilöstön työmotivaatioon. Lisäksi saatuja tuloksia vertailtiin aiempaan, samassa yrityksessä tehtyyn tutkimukseen sen selvittämiseksi, kuinka kannustepalkkiomallin motivoivuus on muuttunut. Työmotivaatio on läheisessä yhteydessä työhyvinvoinnin kanssa, ja tutkimusten mukaan motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö tuottaa myös tulosta. Tämän vuoksi aihe on hyödyllinen toimeksiantajayritykselle ja myös ajankohtainen nykypäivän työelämässä.
Tutkimus toteutettiin Internet-kyselytutkimuksella, mikä lähetettiin sähköpostilinkkinä osalle kannustepalkkiomallin piirissä olevista työntekijöistä. Tutkimus on luonteeltaan pääosin kvantitatiivista, sillä kyselyssä oli väittämiä, joita arvioitiin 5-portaisella Likertin asteikolla. Sen lisäksi tutkimuksessa on myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä avointen vastausten analysoinnin ja tulosten tulkinnan ja vertailun osalta. Tutkimustuloksia suodatettiin vastaajien iän ja toimeksiantajayrityksessä kerätyn työkokemuksen määrän perusteella.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että mahdollisuus rahalliseen, kuukausittaiseen kannustepalkkioon koetaan erittäin motivoivana tekijänä. Nykyistä, tehokuutta, myyntiä ja laatua NPS-tulosten avulla mittaavaa kannustepalkkiomallia ei pidetä erityisen motivoivana, vaan sen koetaan olevan osittain epäoikeudenmukainen. Eroja eri tekijöiden motivoivuudessa ja siinä, kuinka motivoivaksi nykyinen malli koetaan, löytyi eri vastaajaryhmien ja eri vuosina tehtyjen tutkimusten välillä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Työssä tutkittiin, kuinka toimeksiantajayrityksessä käytössä oleva kannustepalkkiomalli vaikuttaa henkilöstön työmotivaatioon. Lisäksi saatuja tuloksia vertailtiin aiempaan, samassa yrityksessä tehtyyn tutkimukseen sen selvittämiseksi, kuinka kannustepalkkiomallin motivoivuus on muuttunut. Työmotivaatio on läheisessä yhteydessä työhyvinvoinnin kanssa, ja tutkimusten mukaan motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö tuottaa myös tulosta. Tämän vuoksi aihe on hyödyllinen toimeksiantajayritykselle ja myös ajankohtainen nykypäivän työelämässä.
Tutkimus toteutettiin Internet-kyselytutkimuksella, mikä lähetettiin sähköpostilinkkinä osalle kannustepalkkiomallin piirissä olevista työntekijöistä. Tutkimus on luonteeltaan pääosin kvantitatiivista, sillä kyselyssä oli väittämiä, joita arvioitiin 5-portaisella Likertin asteikolla. Sen lisäksi tutkimuksessa on myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä avointen vastausten analysoinnin ja tulosten tulkinnan ja vertailun osalta. Tutkimustuloksia suodatettiin vastaajien iän ja toimeksiantajayrityksessä kerätyn työkokemuksen määrän perusteella.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että mahdollisuus rahalliseen, kuukausittaiseen kannustepalkkioon koetaan erittäin motivoivana tekijänä. Nykyistä, tehokuutta, myyntiä ja laatua NPS-tulosten avulla mittaavaa kannustepalkkiomallia ei pidetä erityisen motivoivana, vaan sen koetaan olevan osittain epäoikeudenmukainen. Eroja eri tekijöiden motivoivuudessa ja siinä, kuinka motivoivaksi nykyinen malli koetaan, löytyi eri vastaajaryhmien ja eri vuosina tehtyjen tutkimusten välillä.