Ikäihmisten osallistumisen edistäminen Espoon työväenopiston toimintaan : Toimenpide-ehdotuksia Ilmonet.fi-palvelun kehittämiseen
Hyytiä, Kaisu (2018)
Hyytiä, Kaisu
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313782
Tiivistelmä
Suomalainen väestörakenne on muutoksessa, kun väestö ikääntyy ja ikääntyneen väestön määrä kasvaa. Väestön ikääntyessä on luotava palveluita, jotka edistävät osallisuutta ja toimintakykyä. Palveluiden esteettömyyteen on kiinnitettävä huomiota myös ikääntyneiden tarpeisiin perustuen. Asiakaspalvelu on fyysistä palvelua, mutta myös kaikkea sitä, mitä asiakas organisaatiossa asioidessaan tarvitsee ja käyttää, kuten esitteet, verkkosivut ja digitaaliset palvelut Panostamalla asiakaspalveluun ja asiakaskokemukseen saadaan sitoutuneita asiakkaita.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää ikäihmisten osallistumista Espoon työväenopiston toimintaan. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kuvata ikäihmisten haasteita sähköisen Ilmonet.fi-palvelun käyttöön liittyen ja koota keskeiset kehittämisen osa-alueet toimenpide-ehdotuksiksi Ilmonet.fi palvelun esteettömyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jolla kartoitettiin Espoon työväenopiston yli 63-vuotiaiden asiakkaiden haasteita ja toiveita ilmonet.fi-palvelusta. Hankkeen aikana pidettiin ohjauspajoja, joihin asiakkaat saivat tulla kysymään Ilmonet.fi-palvelussa askarruttavia asioita. Tulokset osoittivat, että Ilmonet.fi-palvelussa oli kehitettävää sen käytettävyydessä. Monille vastaajille haasteita tuotti palveluun rekisteröityminen ja kirjautuminen sekä kurssien löytäminen. Vastaukista saatiin tietoa haasteista, joita he olivat kokeneet ja toiveita palvelun parantamiseksi.
Tulosten perusteella koottiin toimenpide-ehdotukset, joiden avulla Ilmonet.fi-palvelua voitaisiin kehittää helppokäyttöisemmäksi ja asiakasystävällisemmäksi. Toimenpide-ehdotukset esitettiin Espoon työväenopiston johdolle ja työntekijöille sekä Ilmonet.fi-palvelun kehittämisryhmälle. Ilmonet.fi-palvelua kehitettiin yhteistyössä muiden pääkaupunkiseudun työväenopistojen kanssa vuoden 2018 aikana ja toimenpide-ehdotuksia käytettiin hyödyksi tässä projektissa.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää ikäihmisten osallistumista Espoon työväenopiston toimintaan. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kuvata ikäihmisten haasteita sähköisen Ilmonet.fi-palvelun käyttöön liittyen ja koota keskeiset kehittämisen osa-alueet toimenpide-ehdotuksiksi Ilmonet.fi palvelun esteettömyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jolla kartoitettiin Espoon työväenopiston yli 63-vuotiaiden asiakkaiden haasteita ja toiveita ilmonet.fi-palvelusta. Hankkeen aikana pidettiin ohjauspajoja, joihin asiakkaat saivat tulla kysymään Ilmonet.fi-palvelussa askarruttavia asioita. Tulokset osoittivat, että Ilmonet.fi-palvelussa oli kehitettävää sen käytettävyydessä. Monille vastaajille haasteita tuotti palveluun rekisteröityminen ja kirjautuminen sekä kurssien löytäminen. Vastaukista saatiin tietoa haasteista, joita he olivat kokeneet ja toiveita palvelun parantamiseksi.
Tulosten perusteella koottiin toimenpide-ehdotukset, joiden avulla Ilmonet.fi-palvelua voitaisiin kehittää helppokäyttöisemmäksi ja asiakasystävällisemmäksi. Toimenpide-ehdotukset esitettiin Espoon työväenopiston johdolle ja työntekijöille sekä Ilmonet.fi-palvelun kehittämisryhmälle. Ilmonet.fi-palvelua kehitettiin yhteistyössä muiden pääkaupunkiseudun työväenopistojen kanssa vuoden 2018 aikana ja toimenpide-ehdotuksia käytettiin hyödyksi tässä projektissa.