Ohjelmistorobotiikan Käyttö Verkko-opiskelussa
Sarajärvi, Mikko (2018)
Sarajärvi, Mikko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313814
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan verkko-opiskeluun ja ohjelmistorobotiikkaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkko-opiskelun ei oppimista hyödyntävien toimintojen mahdollista automatisointia ohjelmistorobotiikan avulla. Opinnäytetyön aikana selvitettiin verkko-opiskelussa tapahtuvan oppimisen tapoja ja verkko-opiskelun hyötyjä.
Opinnäytetyössä tutustuttiin ohjelmistorobotiikan määrittelyyn ja hyötyihin. Tutkittiin ilmaisia ohjelmistorobotiikan ja skriptikielen ohjelmia. Lisäksi kuvattiin verkko-opiskelun turhan työn selvittämistä LEAN-ajattelumallilla. Käytännön esimerkkinä luotiin yksinkertainen automaatio-ohjelma. Aiheiden tiedonhaku suoritettiin verkkolähteistä.
Verkko-opiskelu on kaikkia siihen osallistuvia hyödyttävä. Opiskelun laadun paraneminen parantaa oppimisen laatua ja samalla pienentää siihen käytettävää aikaa. Verkko-opiskelun kursseihin käytettävä aika ja raha maksaa itsensä nopeasti takaisin, vaikka aloituskustannukset ovat suuremmat verrattuna perinteiseen luokkahuoneopetukseen, pystytään luentoja ja kursseja käyttämään uudestaan eri ryhmillä pienillä muutoksilla. Verkko-opiskelu antaa opiskelijalle mahdollisuuden opiskella itselle sopivina aikoina.
Ohjelmistorobotiikka yleistyy digitalisoitumisen myötä yrityksissä. Ohjelmistorobotiikka vapauttaa työntekijän toistuvista rutiinihommista ja antaa työntekijälle mahdollisuuden keskittyä asiantuntijatehtäviin. Yrityksissä työntekijän toistuvien työtehtävien kartoittaminen ja aikatauluttaminen mahdollistaa työtehtävien automatisoinnin suunnittelun aloittamisen. Toistuvien työtehtävien automatisointi antaa työntekijän kohdistaa työaika muille tehtäville. Näiden työtehtävien hyvä automatisointi yrityksissä tuottaa nopeasti säästöjä.
Opinnäytetyössä tutustuttiin ohjelmistorobotiikan määrittelyyn ja hyötyihin. Tutkittiin ilmaisia ohjelmistorobotiikan ja skriptikielen ohjelmia. Lisäksi kuvattiin verkko-opiskelun turhan työn selvittämistä LEAN-ajattelumallilla. Käytännön esimerkkinä luotiin yksinkertainen automaatio-ohjelma. Aiheiden tiedonhaku suoritettiin verkkolähteistä.
Verkko-opiskelu on kaikkia siihen osallistuvia hyödyttävä. Opiskelun laadun paraneminen parantaa oppimisen laatua ja samalla pienentää siihen käytettävää aikaa. Verkko-opiskelun kursseihin käytettävä aika ja raha maksaa itsensä nopeasti takaisin, vaikka aloituskustannukset ovat suuremmat verrattuna perinteiseen luokkahuoneopetukseen, pystytään luentoja ja kursseja käyttämään uudestaan eri ryhmillä pienillä muutoksilla. Verkko-opiskelu antaa opiskelijalle mahdollisuuden opiskella itselle sopivina aikoina.
Ohjelmistorobotiikka yleistyy digitalisoitumisen myötä yrityksissä. Ohjelmistorobotiikka vapauttaa työntekijän toistuvista rutiinihommista ja antaa työntekijälle mahdollisuuden keskittyä asiantuntijatehtäviin. Yrityksissä työntekijän toistuvien työtehtävien kartoittaminen ja aikatauluttaminen mahdollistaa työtehtävien automatisoinnin suunnittelun aloittamisen. Toistuvien työtehtävien automatisointi antaa työntekijän kohdistaa työaika muille tehtäville. Näiden työtehtävien hyvä automatisointi yrityksissä tuottaa nopeasti säästöjä.