Digitaalisen palvelutuotteen lanseeraaminen
Kangas, Markus (2018)
Kangas, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413903
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelutuotteen uudelleen lanseerausprosessia. Opinnäytetyössä case esimerkkinä on maahantuonti- ja tukkuyrityksen digitaaliseen muotoon suunniteltu ja toteutettua liikelahja-kuvastoa. Case yritykselle liikelahjakuvasto oli vuosittainen julkaisu ja tuotiin markkinoille vuonna 2007. Uudelleen lanseeraamisen tarkoituksena oli saada kuvaston sijaan digitaalisen muotoon lanseerattu palvelutuote, joka toimii myynnin työkaluna ja inspiraation lähteenä. Opinnäytetyön teoria perustuu uuden tuotteen lanseerausta ja sen markkinointiviestintää käsitteleviin lähteisiin. Teoriaosuudessa käsitellään lanseerausprosessia, lanseerauksen strategisia perusratkaisuja ja lanseeraussuunnitelman tekoa. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivistä tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin työtä varten suunnitelluilla kohderyhmäkyselyillä 500 jälleenmyyjän ryhmälle. Kyselyvastauksia saatiin ensimmäisessä kyselyssä 85 vastausta, joka antoi tietoa lanseerauksessa käytettävien markkinointielementtien käytölle. Toinen kysely oli tuotelanseerauksen jälkeen toteutettu kysely palvelutuotteen käyttöpalautteen saamiseksi. Kysely toteutettiin samalle 500 jälleenmyyjän ryhmällä. Kyselyyn saatiin vastauksia 96, jonka perusteella käyttäjien käyttökokemus palvelutuotteesta oli positiivistä.
Työn keskeisenä tuloksena havaittiin, kuinka tuotekehityksestä huolimatta tulee lanseerauksessa onnistua hyvin, jotta palvelutuote voidaan todeta markkinakelpoiseksi. Lanseerausprosessi joka suunnitellaan hyvin, antaa edellytykset onnistuneelle markkinoinnille. Hyvin toteutettu lanseeraus kiinnittää kohderyhmän huomion ja auttaa tuotteen myyntiä.
Työn keskeisenä tuloksena havaittiin, kuinka tuotekehityksestä huolimatta tulee lanseerauksessa onnistua hyvin, jotta palvelutuote voidaan todeta markkinakelpoiseksi. Lanseerausprosessi joka suunnitellaan hyvin, antaa edellytykset onnistuneelle markkinoinnille. Hyvin toteutettu lanseeraus kiinnittää kohderyhmän huomion ja auttaa tuotteen myyntiä.