Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matkamylly : Strategiaprosessin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin

Haukkasalo, Tarja (2018)

 
Avaa tiedosto
Haukkasalo_Tarja.pdf (4.236Mt)
Lataukset: 


Haukkasalo, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313718
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli strategiaprosessin uudistaminen ja kehittäminen palvelumuotoilun keinoin tuomalla siihen palvelumuotoilun prosessit ja työkalut. Näin siitä saatiin asiakaskeskeinen. Tarkoituksena oli mallin siirrettävyys niin, että uudistettua strategiaprosessimallia voidaan käyttää muillakin aloilla, kuin vain matkailussa strategian luomisessa. Kehittämistyö tehtiin Hyvinkään kaupungin elinkeinopalveluille.

Matkailu on palvelu, ja sen palveluliiketoimintaan kuuluu asiakkaan kokeman arvon koros-taminen. Näin oli tarve kehittää myös strategiaprosessia ottamaan huomioon asiakkaan tarpeet matkailun kehittämisprosesseihin. Kehittämisen fokuksessa olivat strategian laatimisprosessin käytänteet, eikä itse strategia. Strategialle oli selkeä tarve. Edellisen strategian teon jälkeen oli tapahtunut paljon ja aiempi talvimatkailupainottuminen on jo ilmastomuu-tosten vuoksi muuttunut, ja painopisteet oli sen myötä katsottava uudestaan. Strategianlaatiminen tekee toiminnasta tavoitteellista ja laittaa miettimään mihin panostetaan.

Kehittämistyön prosessissa on otettu huomioon kaksi prosessia rinnakkain. Lohelan ja Lindroosin (2004) strategiaprosessimallin oheen otettiin tarkasteltavaksi Ojasalon, Koskelon ja Nousiaisen (2015) palvelumuotoilumalli. Ihan kaikki prosessin osat eivät täysin täsmää, mutta ne toimivat yhteen. Kummassakin on melko samantapainen prosessi ja on mahdollista näin lainata palvelumuotoilusta menetelmiä strategiaprosessiin.

Tuloksena voidaan todeta, että palvelumuotoilu soveltuu strategian tekoon. Palvelumuotoilu toi prosessiin asiakaskeskeisyyttä sekä kirjon yhteiskehittämisen työkaluja. Strategiatyössä oli mukana Hyvinkään matkailutoimijoita, sekä sidosryhmiä, kuten koulutuspuolen toimijoita. He kokivat saavansa palvelumuotoilun työkalujen myötä innostusta, tehokkuutta, koettiin, että kaikki pääsivät osallistumaan ja saatiin paljon hyvää keskustelua. Ydinryhmä oli työtä ohjaava ryhmä. He arvioivat palvelumuotoilun antavan hyvät eväät strategiaprosessille, se toi useita näkökulmia esiin, jotka olisivat voineet jäädä näkymättömiin ilman muotoilua. Kaikki joutuivat osallistumaan osallistavien menetelmien vuoksi ja tuloksia syntyi. Palvelumuotoilu koettiin ryhmässä merkitykselliseksi työkaluksi työelämän kehittämisessä; sen avulla päästiin kiinni uusiin ajatusmalleihin.

Strategiaa ei olla aiemmin tehty palvelumuotoilun menetelmin ja tämä työ todisti, että palvelumuotoilu on toimiva ja asiakaskeskeisyyttä prosessiin tuova malli. Ydinryhmä arvioi
kehitetyn strategiamallin soveltuvan muidenkin kuntien matkailutoimistoille tavoite- ja toimintasuunnitelman tekoon sekä muidenkin strategioiden kuin matkailustrategioiden tekemiseen. Jatkossa hyödynnämme prosessissa syntyneitä persoonia, niin yksilö- kuin yrityspersoonia, sekä palvelumuotoilun muita työkaluja matkailutuotteiden ja –pakettien luonnissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste